Vid full produktion skulle upp till 25 procent av SAS globala behov av hållbart flygbränsle täckas av den planerade produktionsanläggningen år 2030.
SAS, Vattenfall, Shell och Lanzatech i samarbete om hållbart flygbränsle
Mest läst i kategorin
Vattenfall, SAS, Shell and Lanzatech har inlett ett samarbete med målet att tillsammans undersöka möjligheten till den storskaliga produktionen av ett syntetiskt flygbränsle som framställs med fossilfri el och infångad koldioxid från fjärrvärme i stället för ny fossil råvara. Det framgår av ett pressmeddelande.
Målet är att producera upp till 50 000 ton syntetiskt flygbränsle per år, ”förutsatt ett framtida investeringsbeslut”. De fyra partnerföretagen har nu kommit överens om att utföra djupanalyser med ambitionen att driftsätta den nya produktionsanläggningen någon gång mellan 2026 till 2027 i närheten av Forsmark.
Det hållbara syntetiska flygbränslet (SAF) produceras med Lanzajet-TM-tekniken ”Alcohol to Jet” i Sverige, ett system som utvecklats av Lanzatech och det amerikanska energidepartementets Pacific Northwest National Laboratory, PNNL.
Upp till 25 procent av SAS globala behov av hållbart flygbränsle år 2030 skulle kunna förses av anläggningen vid full produktion.
– SAS och hållbarhet går hand i hand. Därför är vi mycket stolta över att få delta i detta unika projekt som sammanför målsättningar och strategier för hållbarhet. Vår gemensamma satsning som ska möjliggöra storskalig produktion av ett mer hållbart flygbränsle är en fantastisk chans att snabbare få ut bränslet på marknaden vilket i sin tur kan påskynda SAS omställning till netto nollutsläpp, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS, i en skriftlig kommentar.
– Flygsektorn står inför enorma utmaningar när det gäller att skaffa fram tillräckligt mycket hållbart flygbränsle. Projektet är startskottet för att producera tillräckliga volymer, och återanvändning av koldioxid och fossilfri kraft innebär en storskalighet som tidigare varit helt otänkbar. Vi måste betrakta koldioxiden på ett helt nytt sätt, och kombineras den med fossilfri el uppstår möjligheten att bygga upp en ny klimatsäker framtid för oss alla, säger Jennifer Holmgren, koncernchef för Lanzatech.
Dagens flygplan är certifierade för att använda högst 50 procent hållbart flygbränsle beroende på produktionsmetod medan återstående del utgörs av konventionellt flygbränsle.