Resultatet efter skatt uppgick till 89 miljoner kronor, en minskning med 16 procent. Samtidigt väntas kostnaderna öka med uppåt 20 procent för helåret 2017. Men kundtillväxten har varit stark. "Handelsintäkterna fortsatt påverkade av låg volatilitet och låg riskvilja", konstaterar vd:n Johan Prom.
Sämre resultat för Avanza
Mest läst i kategorin
Rörelseintäkterna ökade, under första halvåret 2017, med 4 procent på grund av högre fondprovisioner, medan rörelsekostnaderna steg med 27 procent; främst på grund av nyanställningar. Kundtillväxten var stark och antalet nya kunder uppgick till 31.200 (24.500).
”Kundtillväxten var stark under kvartalet och vi ser ett stort intresse för Avanza Auto. Fondprovisionerna var starka, men handelsintäkterna fortsatt påverkade av såväl låg volatilitet som låg riskvilja bland kunder. Samtidigt var antalet courtagekunder rekordhögt. Utvecklingen inom pensionsaffären var stark och vi välkomnar också regeringens för-slag om förbättrad flytträtt till fördel för Sveriges pensionssparare”, skriver avgående vd:n Johan Prom i sin vd-kommentar till rapporten.
Resultatet efter skatt uppgick till 89 miljoner kronor, en minskning med 16 procent. Kostnadsökningen för helåret 2017 har uppskattats till 15–20 procent. Bedömningen är
nu att ökningen uppgår till närmare 20 procent
Rörelsens intäkter uppgick till 229 miljoner i det tredje kvartalet (220). Rörelsemarginalen försämrades till 45 miljoner (55). Resultatet per aktie blev 2,97 kronor (3,53) och rörelseresultatet landade på 104 miljoner kronor under detta kvartal (122).
En större händelse under halvåret var att nischbanken lanserade sin nya robotförvaltningstjänst för fonder vid namn Avanza Auto. Möjligheten att se värdet på sina investeringar i kryptovalutor har även integrerats i kontoöversikten. En annan större händelse var att nuvarande vd:n Johan Prom lämnar banken. Han efterträds den 6 november av Rikard Josefson.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.