Realtid

"Sälj SAS-aktien, köp Norwegian!"

administrator
administrator
Uppdaterad: 19 feb. 2010Publicerad: 19 feb. 2010

Aktieanalytiker avråder SAS aktieägare från att pumpa in mer kapital till krisbolagets nyemission, och rekommenderar istället byte till aktier i norska lågprisbolaget Norwegian.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se får tag på Alexander Solovjov som är aktieanalytiker på norska aktiemäklarfirman Orion Securities.

Nu har båda svenska och norska staterna sagt att de är öppna för att sälja sina ägarandelar i SAS. Vad tror du kommer att hända med SAS?

– Jag tror att staternas avsikter har varit kända på aktiemarknaden rätt länge.

– Frågan har snarare handlat om när de kommer att sälja sina ägarandelar i SAS.

Men då uppstår frågan i sin tur om vem som ska köpa SAS, eller åtminstone staternas ägarandelar.

– Den troligaste köparen som nämnts är förstås tyska flygbolaget Lufthansa, men det senaste halvåret har Lufthansa uttryckt en rätt stor skepsis till detta.

– Och det kan vara rätt svårt att hitta någon annan som har det kapital som krävs och möjligheter att omstrukturera SAS och kombinera SAS med sin egen verksamhet.

– Så vi anser att det kan vara en rätt komplicerad uppgift för staterna att sälja sina ägarandelar i SAS.

ANNONS

– Först ska man över huvud taget hitta villiga köpare, och sedan ska staterna försöka få ut ett rimligt pris för sina SAS-aktier.

– Det kanske inte är så lätt sedan SAS nyligen offentliggjorda resultatrapport för fjärde kvartalet 2009 blev en stor besvikelse.

Vad återstår då för alternativ för SAS? En nedläggning?

– Tja, det skulle jag kanske inte säga.

– För även om staterna behåller sina ägarandelar i ett, två eller tre år till, så är det inget som i sig påverkar SAS förutsättningar.

– Och SAS har ju själva redan pekat på att det finns tecken som tyder på att efterfrågan har börjat förbättras.

– Sedan genomför SAS stora kostnadsbesparingar, så om de lyckas kan SAS mycket väl komma att fortsätta bedriva sin verksamhet.

– Det är ett möjligt scenario även om det är en tuff uppgift.

ANNONS

Vad har du för rekommendation för SAS-aktien?

– Jag hade rekommendationen ”behåll” före SAS senaste resultatrapport, men nu har jag sänkt den till ”sälj”.

Vad anser du att SAS-aktien är värd?

– 2,25 kronor.

Under fredagen handlades aktien till och med 13-tiden kring 2,40-2,70 kronor.

Vad anser du om SAS vd Mats Jansson?

– Tja, du vet att när man svarar på sådana frågor måste man ha i åtanke vilken situation ett företag är i.

– Jag tror att Janssons performance har varit ganska bra.

ANNONS

– Jag menar att när flygmarknaden har varit så tuff och SAS fackföreningar därutöver har hotat hela SAS verksamhet, så har Jansson varit rätt framgångsrik med att hitta ett ”gemensamt språk” i samband med det avtal han har ingått med de anställda.

– I och för sig har SAS inte gått så bra som aktiemarknaden räknat med, men det har varit en tuff flygmarknad så Jansson har inte lyckats så dåligt som man kan tro.

Vad skulle du vidta för åtgärder om du blev vd för SAS?

– Det är en bra fråga.

– Det är möjligt att jag skulle vidta rätt liknande åtgärder.

– Det finns inget annat sätt att hantera fackföreningarna.

– Möjligen skulle man kunna införa ett nytt upplägg för personalens ersättningar, genom att exempelvis koppla lönerna på något sätt till SAS aktiekurs.

– Då kanske de anställda och facken skulle bli mer försiktiga med strejker, och inte vara så hårda när det gäller alla förändringar i anställningsavtalen.

ANNONS

– Men det är en rätt svår situation som SAS står inför.

– Och det finns andra konkurrerande flygbolag i branschen.

– Det är bara att se på flygbolagen Norwegians eller Ryanairs expansion. Det svårt för SAS att konkurrera med dem.

– För att klara sig måste man antingen ha lojala kunder eller ha väldigt låga kostnader.

– Visst är det möjligt att SAS kan omvandlas till ett lågprisbolag.

– Men där finns det redan två etablerade flygbolag på den skandinaviska flygmarknaden; Norwegian och Ryanair.

– Då kan man åtminstone ställa frågan hur man kan göra kunderna mer lojala.

– Och då är det så att när konjunkturen är rätt så dålig, så överväger troligen även de mest lojala flygkunderna om de ska stanna kvar som kunder i det flygbolag de alltid flugit med, eller om kunderna själva måste spara pengar så kanske de byter till ett annat flygbolag som kan erbjuda samma tjänst för en lägre kostnad.

ANNONS

– Det är svårt för ett företag som SAS att lyckas på en så svår flygmarknad.

Så du menar att SAS vd Mats Jansson ändå i stort sett har gjort allt han kan?

– Mer eller mindre.

SAS ber nu sina aktieägare om ett kapitaltillskott på 5 miljarder kronor i en nyemission. Vilket råd ger du till SAS aktieägare? Ska de vara med i nyemissionen eller ej?

– Det beror ju på om man som investerare tror på företagets framtid.

– Troligen är det så att det för närvarande finns andra flygbolag i Skandinavien som är mer framgångsrika än SAS.

Så du ger tummen ner för SAS nyemission?

– Ja, troligen.

ANNONS

Vad anser du om Norwegian-aktien som handlas på Oslobörsen?

– Där är vår uppfattning snarast motsatsen än om SAS.

– Vi har köprekommendation på Norwegians aktie.

– Norwegian kom med en bra resultatrapport för fjärde kvartalet 2009.

– Och de har gett en prognos för kostnadsnivån under 2010 som i stort sett var som väntat.

– I motsats till SAS så ökar Norwegian sina marknadsandelar, troligen på SAS bekostnad.

– Om man jämför Norwegian med SAS så är Norwegian oslagbart på kostnadssidan.

– Under 2009 har Norwegian bevisat att Norwegian är en allvarlig konkurrent till SAS.

ANNONS

– Och om man som investerare nu står inför beslutet att pumpa in mer pengar till SAS och hoppas på att SAS ska lyckas bättre på 2-3 års sikt, så innebär det givetvis en högre risknivå än om man skulle investera i Norwegian-aktier istället.

Norwegian-aktien handlas i 130-140 norska kronor. Vad anser ni att den aktien är värd?

– Före Norwegians senaste resultatrapport ansåg vi att aktien var värd minst 10 procent mer än nuvarande kurs.

Så nu efter att Norwegian kom med en bra resultatrapport, anser ni att aktien är värd ännu mer? 170-180 norska kronor?

– Det är kanske för tidigt att säga, men en kursnivå på 150 norska kronor är väldigt välmotiverad för Norwegian-aktien.

Hur kan Norwegian ha så mycket lägre kostnader än SAS?

– Det har förstås att göra med lägre personalkostnader, eftersom Norwegian inte har så stor organisation.

– Och Norwegian använder sina flygplan mer effektivt.

ANNONS

– Varje flygplan i Norwegians flotta flyger mer än SAS flygplan.

– Norwegian använder sina plan nästan hela tiden.

– Det är stora skillnader.

– Norwegian har lägre kostnadsnivå än SAS inom varje kostnadskategori.

Men vad är det som hindrar SAS från att ha lika låga kostnader?

– Teoretiskt sett skulle SAS kunna ha en liknande kostnadsstruktur som Norwegian.

– Men i så fall skulle SAS behöva ändra strategi.

Vad gäller Norwegians kostnadsnivå pekar Solovjov på att Norwegian nästan bara har flygplan av samma typ, och att det är väldigt nya plan.

ANNONS

Norwegian kommer
dessutom att få 28 nya flygplan levererade under åren 2010-2012.

– Det här gör att Norwegian får en lägre kostnad per passagerare än SAS, tack vare högre effektivitet och lägre bränsleförbrukning.

– Här har SAS en något mindre gynnsam situation.

Är det inte så att nya flygplan innebär högre kostnader?

– I och för sig, men nu pratar jag om driftskostnader och inte planens finansieringskostnader.

– Och dessutom är det så vitt jag vet så att driftskostnaderna blir så mycket lägre med nya flygplan, att det helt kompenserar för en högre finansieringskostnad.

– Så det är inget problem för Norwegian.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS