Företag som präglas av mångfald och inkludering blir mer lönsamma. Det säger Johanna Gustafsson, chef för Saab TransponderTech.
Saabchefen om ESG: “Mångfald och inkludering gör företaget mer lönsamt”
Mest läst i kategorin
Johanna Gustafsson, chef för Saab TransponderTech, berättade nyligen på ESG-dagen om sina erfarenheter av mångfald och inkludering på försvarsföretaget Saab, och hur det är att komma ut som transkvinna i en mansdominerad bransch.
– Jag försöker att belysa alla de saker som vi är bra på men även sådant som vi kan bli bättre på. Att bli en mer inkluderande arbetsplats är en kulturförändring som tar tid och man behöver göra förändringarna i små steg, säger Johanna Gustafsson.
En av hennes förhoppningar är att Saab en dag ska gå med i Prideparaden. I år gick ett antal medarbetare från ett medarbetarnätverk med i paraden, men utan Saabs logotype eller flagga.
– Detta var ett första steg mot att vi som företag kan gå i paraden och visa att vi står för allas lika värde och allas rätt att vara sig själva, säger hon.
Hon säger att mångfald är en viktig affärsfråga som behöver prioriteras av företag som vill bli framgångsrika.
– Ytterst gör mångfald och inkludering företaget mer lönsamt. Frågorna måste ägas och drivas av högsta ledningen och bör vara en del av företagets affärsstrategi. Detta är inget som man låter HR sköta vid sidan av, eller som vi gör för att vara snälla, säger Johanna Gustafsson.
En central aspekt för att lyckas är att mäta mångfalden, då hon poängterar att det som man mäter är sådant som man aktivt kan förändra.
– Man kanske inte bara ska titta på andelen manligt/kvinnligt utan täcka in alla aspekter av mångfald på ett konstruktivt sätt. Det gäller att följa upp på ett klokt sätt, säger Johanna Gustafsson.