Realtid

Så ökar du dina chanser att landa bankjobbet

Hanna Lycken, regionchef för privatkundsmarknaden i Stockholm, Nordea
admin
admin
Uppdaterad: 18 nov. 2021Publicerad: 18 nov. 2021

Just nu har Nordea stor efterfrågan på nya rådgivare. Hanna Lycken, regionchef för privatkundsmarknaden i Stockholm berättar om vilka kompetenser de letar efter och hur du kan öka dina chanser att landa bankjobbet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som regionchef för privatkundsmarknaden i Stockholm på Nordea rekryterar Hanna Lycken främst rådgivare som kommer att arbeta med privatkunder – och just nu är efterfrågan hög. 

– Idag är vi drygt 300 medarbetare i regionen och har en blandning mellan olika typer av rådgivare, så vi har både de som jobbar med spontanärenden, bolån och sparande. Vi vill växa ännu mer och hoppas på att kunna välkomna många fler kolleger till Nordea, säger Hanna Lycken.  

För att bli en bra rådgivare menar Hanna Lycken att man behöver ha ett strukturerat arbetssätt och tycka om att träffa kunder. Därför är erfarenhet från olika typer av serviceyrken meriterande. 

– Man behöver vara nyfiken på kunden och bra på att lyssna in vad som är viktigt för kunden. Vi är värderingsstyrda så det gäller att ställa rätt frågor och lyssna aktivt på vilka värderingar som är viktiga för kunden. Det kan till exempel handla om att möta kundens vilja att investera i mer hållbara fonder, säger Hanna Lycken. 

”Personligheten väger tyngst, men det är klart att dörren är lite extra öppen när man har licenser”

För att få jobba som rådgivare behöver man vara licensierad, men det är inget hinder att ansöka om man inte har licens även om det ökar dina chanser. 

– När vi söker kandidater tittar vi väldigt mycket på tidigare erfarenhet inom bank och finans och det är meriterande att ha licenserna på plats, men alla som söker genomgår samma process med tester och intervjuer. I slutändan skulle jag säga att förmågan att vara sig själv, vara pedagogisk och inlyssnande är det avgörande. Personligheten väger alltså tyngst, men det är klart att dörren är lite extra öppen när man har tidigare erfarenhet och licenser, säger Hanna Lycken och fortsätter: 

– Licenserna är formellt kopplade till lagkraven för att bedriva rådgivning både inom sparande och bolån, så det är klart att man kan öka sina chanser genom att ha licenser eftersom de är meriterande. Men det är inget absolut krav för att vi ska anställa dig utan i så fall ser vi till att du får utbilda dig och ta de licenser som krävs för rollen. Hur lång tid det tar att få licenserna på plats varierar mellan olika personer, vissa klarar av det på ett par månader medan det kan ta upp till ett halvår för andra eftersom man varvar studierna med jobb. 

ANNONS

”En annan del är hållbarhetsfrågan som är starkt integrerad i Nordeas affärsstrategi. Våra rådgivare behöver ha förmågan att se hållbarhetsfrågan långsiktigt i sin rådgivning.” 

Andra kompetenser och egenskaper som efterfrågas hänger ihop med samhällsutvecklingen i stort, som den ökade förändringstakten, digitaliseringen och hållbarhetsfrågan. 

– Som bank påverkas vi av förändrade kundbeteenden, som till exempel efterfrågan på distansrådgivning som har påskyndats av pandemin. Även förändringar i lagar och regler påverkar oss. Förändring kan skapa olika känslor och drivkrafter hos olika människor, så en förmåga att kunna anpassa sig, känna sig trygg och trivas i förändring är viktig för att trivas i rollen som rådgivare. Man ska inte vara rädd för förändringar, utan tycka att det är roligt och utmanande, säger Hanna Lycken och fortsätter: 

– En annan del är hållbarhetsfrågan som är starkt integrerad i Nordeas affärsstrategi. Våra rådgivare behöver ha förmågan att se hållbarhetsfrågan långsiktigt i sin rådgivning. 

Hur tror du att arbetsmarknaden ser ut inom bank under de närmaste åren?  
– Jag tror att den kommer vara fortsatt god. Sedan kanske det blir nya skiftningar i kompetensprofilen precis som det har blivit under de senaste fem åren, säger Hanna Lycken. 

Kommer ni att anställa fler och i så fall inom vilka områden? 
– Efterfrågan på rådgivare är väldigt stor hos oss. Vi är en attraktiv arbetsplats och vi vill växa ännu mer i Sverige när det gäller vår kundcenterverksamhet. När jag började på bank fanns det en viss stereotyp som arbetade på bank, men idag känner jag en extrem stolthet över vår organisation som har en jättefin mångfald vad gäller både ålder och nationalitet. Vi vill vara en attraktiv arbetsplats som speglar Sverige så som det ser ut. 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS