Dagens kändisar tjänar pengar på allt från sociala medier, till skönhet och padel. Nedan listar vi vinsterna hos flera svenska influerare.
Så mycket tjänar svenska influencers
Framgångarna hos några av Sveriges mest kända influencers varierar. Det rapporter Svenska Dagbladet som listar kändisarnas årsredovisningar.
1. Therese Lindgren
Youtubestjärnan meddelade nyligen att hon säljer sina sista andelar i varumärket Indy Beauty. Istället satsar hon fullt ut på sociala medier och programledarjobb.
Under föregående verksamhetsår omsatte Therese Lindgren AB drygt 20 miljoner kronor och gjorde en vinst på nära 14 miljoner.
2. Bianca Ingrosso
Influencern grundade, tillsammans med Vanessa Lindbland, skönhetsbolaget Caia 2018. Ingrossos ägarandel uppgår idag till 11,5 procent. Under verksamhetsåret 2021 gjordes en vinst på 91 miljoner kronor.
3. Joakim Lundell
Youtube-profilen Joakim Lundell drog 2020 in över 20 miljoner kronor med bolaget Jocke & Jonna AB.
Förra året gick Joakim Lundell och affärspartnern Danjal Kanani in som investerare i Techton of Sweden, ett företag som tillverkar padelracketar. Bolaget omsatte lite över en miljon 2021, med en förlust på 111 000 kronor.
4. Margaux Dietz
Margaux Dietz är influencer, programledare och författare. Bolaget Margaux Dietz Media AB gjorde en vinst på lite under en miljon kronor under verksamhetsåret 2021, medan Margaux Dietz AB omsatte strax under tolv miljoner kronor. Bolaget tappade cirka fyra miljoner jämfört med 2020 och vinsten minskade från 5,3 miljoner 2020 till 3,6 miljoner 2021.
5. Kenza Zouiten Subosic
Influencern, entreprenören och modellen Kenza Zouiten Subosic mötte motgångar under 2021. Hennes klädmärke Ivyrevel drabbades av en ekonomisk kris och bolaget ansökte om konkurs.
Men Kenza är tillbaka i branschen igen, den här gången med hår- och hudvårdsmärket The Every. Bolaget omsatte 182 000 kronor under 2021 och gick med förlust på en miljon. Bättre gick det för Kenza Zouiten AB, som omsatte nära elva miljoner kronor och gjorde en vinst på 4,3 miljoner.