Advokatbyråerna får kämpa om talangerna i en tid när många juriststudenter inte ser affärsjuridik som sitt förstahandsval. Delphis grepp är att utlysa ett stipendium som både ger vinnaren en ansenlig summa pengar och en sommarnotarieplats.
Så lockar Delphi talanger
Det är andra året i rad som advokatbyrån Delphi delar ut ett stipendium på 25 000 kronor och en sommarnotarieplats för att locka och vaska fram talanger bland landets juriststudenter.
Elsa_150.jpg
För att vinna krävs att stipendiaten presenterar den bästa lösningen på ett fiktivt case, vilket i år handlar om spelbolaget Pokermongo. Två andra tävlande som lyckas bra med caset vinner istället varsin mentor från Delphi.
Förra årets stipendiat Elsa Segerros, som till vardags studerar vid Stockholms universitet, berättar att hon tack vare tiden på byrån blivit intresserad av ett nytt område inom juridiken.
– Caset som jag löste för att få platsen som sommarnotarie handlade om bolagsrätt, vilket jag också har fått arbeta med i sommar. Men något nytt som jag har fått upp ögonen för är tvistemål.
– Det som jag har tyckt varit spännande med tvistemål är att man arbetar med så många olika rättsområden och många gånger kan man behöva söka svar på frågor i material och rättskällor som man aldrig tidigare har varit i kontakt med, eller ens visste existerade. Jag har fått göra flera intressanta rättsutredningar som har gjort att jag har fått ett ökat intresse för området.
– Många gånger finns det inte ett givet svar på frågan du står inför. Då gäller det att hitta de bästa och mest övertygande argumenten för din sak. Det tycker jag är roligt och utmanande.
Elsa Segerros ger även tips till den som är sugen på att bli stipendiat.
– Sätt dig ned och rita en ”karta” över omständigheterna i frågan du ställs inför. På så sätt blir det tydligt vad frågan handlar om och risken att du missar någon viktig omständighet minskar. Bestäm dig sedan för en dag, för min del var det en regnig söndag, när du tar ett ryck och sätter dig ned och utreder själva juridiken i frågan.
– Därefter har du gjort grovjobbet och det återstår huvudsakligen bara att presentera det du har kommit fram till. Glöm inte att sätta dig in i ”klientens” perspektiv – kan det finnas olika vägar att nå en lösning och vad tror du i så fall passar bäst i den situation som din klient har ställts inför?