Realtid

"Så kan CSRD bli en konkurrensfördel istället för ytterligare belastning"

Lena Ridström, Sverigechef på Columbus och Claus Primdal Sorensen, vd på Primdal ESG Strategy & Risk Management.
Lena Ridström, Sverigechef på Columbus och Claus Primdal Sorensen, vd på Primdal ESG Strategy & Risk Management.
Realtid.se
Uppdaterad: 29 maj 2024Publicerad: 29 maj 2024

EU:s nya reglering Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) kommer för de flesta företag innebära ytterligare arbetsbelastning utöver ordinarie verksamhet. Skälet till det är att CSRD, felaktigt, endast ses som en fråga om rapportering. När kraven på hållbarhetsrapportering ökar erbjuder det istället ett gyllene tillfälle för hållbarhetschefen, IT-chefen och ekonomichefen att arbeta mer effektivt mot gemensamma mål och i gemensamma system för datahantering. Det skriver Lena Ridström, Sverigechef på Columbus och Claus Primdal Sorensen, vd på Primdal ESG Strategy & Risk Management.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

För hållbarhetschefen är ett integrerat arbetssätt en möjlighet att arbeta med strategisk och affärskritisk hållbarhet, för IT-chefen innebär det en smidigare digital transformation centrerat kring ett system och för ekonomichefen blir hållbarhetsdata avgörande dels för att uppfylla rapporteringskrav, och dels som underlag till affärskritiska beslut.

För den som missar chansen att göra rätt från grunden och istället angriper CSRD separat från företagets kärnverksamhet och affärssystem, riskerar CSRD-rapporteringen att bli en resurskrävande process utan att addera värde medan förmågan att tillgodose sina kunders hållbarhetskrav försämras.

I takt med att kraven på hållbarhet ökar, så ökar nämligen också behovet för företag att anpassa sina verksamheter för att fortsätta vara relevanta för sina kunder. Utöver upphandlingskriterier som kvalitet, pris och rekommendationer så kommer hållbarhet att bli ett allt viktigare kriterium för företag som letar samarbetspartners och underleverantörer. Företag behöver därför angripa CSRD på ett annat sätt än de gör idag för att inte gå miste om chansen att fullt ut integrera hållbarhet i verksamheten, säkra konkurrenskraften och vinna upphandlingar.

För att detta ska bli verklighet krävs en förändring av metoderna för insamling och hantering av hållbarhetsdata. Många företag inför nya affärssystem för varje unikt behov som dyker upp istället för att integrera alla funktioner i ett enhetligt system. Genom att integrera hållbarhetsdata direkt i affärssystemen förbättras datakvaliteten och effektiviteten i verksamheten, vilket inte bara förenklar rapporteringsprocessen utan också förbättrar företagets förmåga att uppfylla kunders och leverantörers allt striktare krav på hållbarhetsprestanda. Vi behöver gå från att se CSRD-rapportering som en isolerad aktivitet, till att se det som en motor för affärsmässiga beslut.

För att stärka och behålla sin konkurrenskraft bör företag prioritera följande strategiska åtgärder:

Centralisera och effektivisera hanteringen av hållbarhetsdata: Genom att integrera hållbarhetsdata i företagets huvudaffärssystem minimeras risken för fel och ineffektivitet. En stark centraliserad datahantering förbättrar analys, beslutsfattande och rapportering, vilket garanterar att ledningen har tillgång till pålitlig och aktuell information. Här behöver inte minst hållbarhetschefen, IT-chefen och ekonomichefen hålla en gemensam linje.

Öka transparensen i leverantörskedjan: Med ökade rapporteringskrav måste företag inte bara rapportera sina egna hållbarhetsinsatser utan även se till att hela leverantörskedjan upprätthåller höga hållbarhetsstandarder. Att säkerställa att leverantörer lever upp till dessa standarder minskar risker och positionerar företaget som en ansvarsfull och attraktiv leverantör.

Utnyttja hållbarhetsprestanda som en strategisk fördel: Ett företags förmåga att visa upp tydlig och mätbar hållbarhetsprestanda kan öppna upp för nya marknader och kundsegment. Detta kräver en strategisk inriktning där hållbarhet är integrerat med varumärket och affärsmodellen.

ANNONS

Genom att se CSRD som en strategisk möjlighet istället för ytterligare krav på administration kan företag transformera sin verksamhet, förstärka sin konkurrenskraft och säkerställa sin långsiktiga hållbarhet. Med rätt strategi, tight samarbete och långsiktigt perspektiv kan CSRD bli en kraftfull katalysator för att stärka sin konkurrenskraft på en marknad som kommer att ställa hårdare krav på hållbarhet.

Lena Ridström
Sverigechef på Columbus

Claus Primdal Sorensen
Vd på Primdal ESG Strategy & Risk Management

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS