Företag som inte vågar ta risker och prova nya sätt att arbeta riskerar att halka efter sina konkurrenter. Mattias Bolander, nordisk chef på Workday, har fyra tips för att få fart på innovationskraften.
Så bör du tänka kring innovation och risktagande
Mest läst i kategorin
Ett företag som inte är villigt att ta några risker eller prova nya saker står inför den mycket större risken att hamna efter sina konkurrenter. Det är inte en särskilt förvånande insikt – men innovation kräver att man kliver rejält utanför sin komfortzon. Det är såklart inte alltid lätt, och många företagsledare kämpar för att hitta rätt balans mellan risktagande och innovation, vilket leder till långsamma beslut och stagnation.
Jag vill därför ta upp fyra nyckelområden som jag tycker är användbara när jag tänker på hur man väger innovationens kostnad mot nyttan:
1. Tänk bredare kring ROI
När ett företag börjar fundera på en ny innovativ produkt eller tjänst, kommer en av frågorna alltid vara: ”Hur mäter vi avkastning på investeringen?”. Självklart måste vi då tänka i termer om påverkan på vinst och intäkter, men det finns andra parametrar att räkna in. Vad händer om vi inte gör den här investeringen, även om riskkalkylen inte ser lika bra ut som den borde? Kommer våra konkurrenter ta marknadsandelar eller kanske göra sin kundresa enklare och bättre? Ibland är den största risken att inte göra något alls.
2. Skapa en kultur som inte fruktar misslyckande
Företagsledare måste skapa en kultur där såväl anställda som chefer inte är rädda för misslyckande. Varför? För att riktiga distruptrörer misslyckas snabbt, lär sig och kommer igen. Kostnaden för att misslyckas snabbt är mycket lägre än långvarig obeslutsamhet eller oförmågan att erkänna misslyckande och gå vidare.
Det enda sättet att hjälpa andra i din organisation att förstå detta är att vårda en kultur där misslyckande inte är en så stor grej, och inte nödvändigtvis något dåligt. Om ett team lägger sitt engagemang och sin energi på att prova något som slutligen inte fungerar, måste det vara okej, eftersom de troligtvis har lärt sig av sitt misslyckande. Företag bör tänka på sina innovationsinsatser som en process för kontinuerligt lärande. Vi har inte misslyckats, vi har bara hittat sätt som det inte funkar på.
3. Skapa små och flexibla team
Det finns få saker som är så viktiga som flexibilitet och öppenhet. Om du ger små team svåra problem att lösa är det potentiellt ett bra sätt att främja innovation. På Workday har vi ofta team på fem eller sex personer och låter dem gå loss på ett problem där målet är en innovativ lösning. Små team har förmågan att fatta beslut snabbare och reagera på ett mer flexibelt sätt än stora team.
4. Mät och gå vidare
Sann organisatorisk flexibilitet kräver att projektens framgång mäts i alla steg längs vägen. Idealt kommer dina projekt att fokusera på problemlösning, men det är när du ser över dem som du kan upptäcka att ni inte är på rätt väg. Därför är det viktigt att hjälpa de inblandade att komma ihåg att eftersom idéer ibland misslyckas, borde de inte bli för känslomässigt knutna till dem.
Organisatorisk flexibilitet är avgörande för förmågan att inte frukta misslyckande – företag måste kunna döda projekt som inte fungerar, och gärna så tidigt som möjligt. Att döda projekt måste i stort ses som något positivt – eftersom det är en möjlighet att investera resurserna i andra idéer som kommer att ha mer positiva resultat för företaget.
Innovationshastigheten kommer inte att avta den närmaste framtidens, och tröghet kommer inte att vara en ursäkt i styrelserummet när ett företag hamnar efter sina konkurrenter. Organisationer som utforskar alla sidor av risker och bygger en kultur som inte fruktar misslyckande har bästa möjliga position för att trivas och utvecklas i vår ständigt föränderliga värld.
För företag är förändring den genuint enda konstanten.
Mattias Bolander, chef för Norden Baltikum på Workday.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.