Realtid

Så använder försäkringsbolag recensioner – "stora brister"

Så använder försäkringsbolag recensioner – "stora brister"
Realtid.se
Uppdaterad: 05 dec. 2023Publicerad: 05 dec. 2023

Konsumentverket har granskat 20 försäkringsbolag, försäkringsförmedlare och jämförelsesidor och ingen av dem uppfyller lagens krav på transparens när det gäller recensioner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

EU tycker att användningen av recensioner måste bli ärligare och mer transparent och kom därför med ett nytt direktiv 2019. Som en följd av det ändrades marknadsföringslagen i Sverige och sedan hösten 2022 måste företagen ange hur de samlar in recensioner.

Syftet med lagändringen är att sätta press på företagen att öppet redovisa hur de samlat in recensioner och om det är konsumenter som verkligen köpt produkter som också lämnar recensionerna. Företagen måste öppet berätta om de inte har ett system för att kontrollera äktheten hos recensionerna. Om företagen har ett system för att kontrollera att recensioner är äkta ska de också lämna information om hur kontrollerna utförs.

–Vi påverkas mycket av vad andra tycker. Om en försäkring fått fem stjärnor är det sannolikt att vi väljer den framför en som fått sämre betyg eller inte fått något omdöme alls, säger Martin Olsson, jurist på Konsumentverket i en skriftlig kommentar.

Lagen gäller alla produkter och företag, men Konsumentverkets granskning nu rör enbart området försäkringar. Det är försäkringsbolag, försäkringsförmedlare och jämförelsesidor som ingår i granskningen. 20 företags webbplatser har granskats och inget av dem uppfyller lagens krav på transparens när det gäller recensioner.

–Vår granskning visar att det finns stora brister i reklamen. De flesta av företagen lämnar inte någon information alls om hur recensionerna hämtas in och några av företagen lämnar information som inte är tillräckligt tydlig, säger Johanna Persson, jurist på Konsumentverket.

Företagen som ingått i granskningen får nu information om resultaten och Konsumentverket utgår från att de kommer att rätta till bristerna frivilligt. Myndigheten inleder nu tillsynsärenden där berörda företag kommer att få ta del av vad bristerna i deras fall består i.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarnas fondsparande når nya rekordnivåer

23 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]