Realtid

Robotar tar över ekonomsysslor

admin
admin
Uppdaterad: 22 mars 2016Publicerad: 22 mars 2016

Opuscapita är en stor aktör inom outsourcad ekonomihantering. Bolaget har 11.400 kunder i 54 länder och sköter bland annat fakturaflöden och bokföring åt andra företag. Det svenska dotterbolaget har huvudkontor i Stockholm och fakturaskanning i Östersund.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Per Åberg på Opuscapita.

I den polska universitetsstaden Toru har företaget sedan 2010 etablerat verksamhet med närmare 500 ekonomer som arbetar med redovisning och fakturahantering för olika kunder. Men sedan drygt ett år tillbaka satsar Opuscapita på att bli ledande inom automatiserad ekonomihantering med kallad Robot Process Automation (RPA).

– Det som kan automatiseras vill vi automatisera. På 80-talet började ABB använda sina orangea robotar för att effektivisera tillverkningen. Och vi ser inte att det är någon skillnad i tjänstesektorn, säger Per Åberg, senior vice president för Strategy & M&A på Opuscapita.

Finns det risker för fel?

– Ja, även maskiner kan göra fel, men det beror säkert på att det är vi som programmerat dem. Men vi har i alla fall sett att både kvaliteten och effektiviteten ökat. De som jobbat sida vid sida med robotarna har upplevt det som positivt eftersom de kunnat fokusera på mer kvalificerade uppgifter, säger Per Åberg.

Nästa steg i utvecklingen som Opuscapita nu utvärderar och testar är maskininlärning eller Artificiell Intelligens (AI). Det innebär att mjukvaru-robotarna "lär sig" nya saker och "tänka" själva.

Baserat på automatisk analys av tidigare data kan de bidra med information till sälj- och intäktsprognoser och styra fakturor till rätt mottagare. Andra system kan automatiskt leta efter avvikelser. Det kan handla om att en leverantör fått fel betalningssumma eller att lön utbetalats två gånger.

Vad ska de ekonomer som i dag utför liknande arbetsuppgifter manuellt göra i framtiden?

ANNONS

– De som idag arbetar med väldigt repetitiva sysslor kanske kan flytta över till exempelvis inköpsavdelningen i förbättra samarbetet med leverantörerna för att förhandla om pris och leveransvillkor. Det skulle även kunna stötta organisationen i planering av verksamheten ur ett finansiellt perspektiv.

– Sedan dyker det alltid upp nya jobb. Bara för några år sedan hade vi ingen aning om att app-industrin skulle omsätta 143 miljarder dollar 2016.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS