Realtid

Rikard Josefson toppar Twitterranking

Rikard Josefson, Avanza, Twitter
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 03 juni 2021Publicerad: 03 juni 2021

"Underskatta inte betydelsen av att våga vara personlig och lite rolig", säger Avanzas vd Rikard Josefson som för första gången toppar rankingen av Box Communications kartläggning av hur digitala börsens vd:ar är.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Box Communications årliga kartläggning av hur digitala börsbolagen och dess vd:ar är visar att 158 (2020: 132) börs-vd:ar har ett twitterkonto, vilket motsvarar närmare 17 (2019:15) procent av de noterade bolagen. Detta är den högsta nivån någonsin, men den förväntade ökningen i spåren den digitaliseringsvåg som setts under coronapandemin har än så länge uteblivit. I undersökningen ingår bolag noterade på Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, NGM och Spotlight. 

Störst andel twittrande vd:ar har återigen bolag som är noterade på First North (19,5 procent) följt av Spotlight (17,5 procent) och minst andel har de bolag som är noterade på Nasdaq Stockholms Small Cap-lista (12,5 procent). Om man enbart skulle räkna de vd:ar som aktivt delat med sig av relevant information den senaste tiden skulle siffrorna vara lägre.

– Vi kan se en tydlig trend att den äkta personliga kommunikationen blir allt viktigare för att nå ut, vd:n kan då bli bolagens främsta influencer. Internationellt kan det illustreras med att såväl Elon Musk som Tim Cook har fler följare på Twitter än Tesla och Apple och ur ett svenskt perspektiv att Ola Rollén har fler följare än Hexagon eller att Anders Storm, vd för det lite mindre bolaget Sivers Semiconductors, har ett större genomslag än bolaget, säger Mikael Zillén, vd på Box Communications.

Av de 954 bolagen i kartläggningen har 474 bolag ett Twitterkonto, vilket motsvarar 49,7 (2020:48,8) procent. Bland de största bolagen har över 70 procent ett Twitterkonto medan det för bolag noterade på Spotlight ligger på blygsamma 36 procent.

  – Samtidigt som antalet bolag ligger still på en hög nivå ser vi ett avtagande engagemang. Det har nog att göra med att man kört på i samma hjulspår samtidigt som målgruppernas beteenden har förändrats. Att växla över till ett personligt tilltal och engagemang skulle det stora flertalet kunna dra nytta av och förr eller senare kan det bli affärkritiskt så det finns ingen tid att förlora, säger Mikael Zillén.

Rikard Josefson, Avanzas vd, toppar första gången vd-listan på Nasdaq Stockholm Main Market – Large Cap, och petar därmed ned Hexagons vd Ola Rollén från toppositionen.

– Twitter är en viktig pusselbit i vår kommunikation till våra kunder och det tar inte mycket tid. Som börs-vd tycker jag att det är det viktigt att vara öppen, tillgänglig och relevant för kunderna.  Dessutom ska man inte underskatta betydelsen av att våga vara personlig och lite rolig, säger Rikard Josefson till Realtid.

Alla topplistor:

ANNONS

Nasdaq Stockholm Main Market – Large Cap

Rikard Josefson, Avanza (@RikardJosefson)
Ola Rollén, Hexagon (@OlaRollen)
Ilija Batljan, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (@ilija_batljan)
Hans Sohlström, Ahlstrom-Munksjö Oyj (@HansSohlstrom)
Oscar Werner, Sinch (@OscarWern)

Nasdaq Stockholm Main Market – Mid Cap
Erik Gatenholm, Cellink AB (@egatenholm)
Maria Hedengren, Readly International AB (@MHedengren)
Cecilia Edström, Bactiguard Holding AB (@EdstromCecilia)
Vladislav Suglobov, G5 Entertainment AB (@VSuglobov)
Mark Jensen, Ambea AB (@fmarkjensen)

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Nasdaq Stockholm Main Market – Small Cap
Stefan K Persson, Precise Biometrics AB (@StefanKPersson1)
Pål Ryfors, Episurf Medical AB (@palryfors)
Tobias Sjögren, Starbreeze AB (@tobiassjogren)
Adam I. Lundin, Josemaria Resources Inc. (@AdamLundin5)
Johan Strid, Prevas AB (@johanstridlomma)

First North Growth Market
Anders Storm, Sivers Semiconductors AB (@StormSivers)
Anders Fogelberg, FlexQube AB (@Vastkusttradern)
Christopher Kingdon, Adventure Box Technology AB (@CHKingdon)
Richard Paxman, Paxman AB (@RichPaxman)
Ebba Ljungerud, Paradox Interactive AB (@ebbalj)

NGM
Roberto Garcia Martinez, Eurobattery Minerals (@Roberto_GarMar)
Henrik Nyström, Star Vault (@HenrikWNystrom)
Fredrik Lundberg, News55 (@LFLundberg)
Klas Arvidson, Raytelligence (@KlasArvidson)
Pontus Nobréus, Glycorex Transplantation B (@PNobreus)

Spotlight
Torbjörn Sjöström, Novus Group (@t_sjostrom)
Jeppe Krog Rasmussen, DanCann Pharma (@KrogJeppe)
Jon Karlung, Bahnhof (@JonKarlung)
Ricky Helgesson, Beyond Frames (@RickyHelgesson)
Fredrik Jonsson, Alteco (@FredrikJonsson8)

 

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Europas växande energikris – vår nya vardag?

Europas energikris visar inga tecken på att lätta och de stora prisskillnaderna mellan sommar och vinter kan bli ett bestående inslag i européernas vardag. Den gröna omställningen har hittills inte kunnat leverera den stabilitet som energimarknaden kräver. Ett grundläggande problem är det fortsatta beroendet av naturgas, särskilt under vintermånaderna när behovet är som störst och […]