Revisorskåren krymper och åldras. Samtidigt ställs nya krav på revisionen. Revisorsinspektionen föreslår därför flexiblare regelverk för auktorisation av revisorer.
Revisorsinspektionen vill lätta på timkravet
Digitaliseringen skapar nya förutsättningar för hur revision kan bedrivas effektivt, vilket också ökar behovet av olika specialistkompetenser ute på revisionsbyråerna.
Samtidigt blir antalet auktoriserade revisorer färre och revisorskåren har blivit allt äldre.
“Den sårbarhet som följer av detta har blivit mer påtaglig eftersom avgångarna från yrket till stor del avser de yngre åldersgrupperna”, skriver Revisorsinspektionen (RI) i ett PM.
PM:et publiceras inför ett seminarium nästa vecka. Seminariet ingår i en serie om revisorsyrkets attraktionskraft. Nästa vecka står förändrade krav för auktorisation i fokus för diskussionen.
RI föreslår att det så kallade timkravet ska reformeras, så att det blir mer flexibelt och lättare att komma tillbaka till yrket för den som varit borta en tid.
Även den som har en annan yrkesbakgrund än den för revisorsyrket traditionella bör med flexiblare krav kunna erbjudas en väg in i yrket, vilket realtid.se skrivit om tidigare med anledning av de nya utbildningskraven.
Efter utbildningskravet vill RI nu titta på timkravet.
Timkravet beräknas på den femårsperiod som närmast föregår ansökan om auktorisation eller fortsatt auktorisation. Den som söker för första gången ska ha ett minimum av praktisk erfarenhet, samtidigt som hen måste uppfylla särskilda så kallade utbildningskrav och ha godkänt resultat på revisorsexamen.
För den som ansöker om fortsatt auktorisation krävs förutom timkrav även krav på fortbildningstimmar.
Nu ifrågasätter RI om timkravet är rätt sätt att utvärdera en revisors kompetens.
“Timkravet är utpräglat kvantitativt till sin karaktär. Det lämnar inte utrymme för tillgodoräknande av andra erfarenheter än revisionsverksamhet, oavsett om de är relevanta för sökandens kompetens vid utövandet av yrkesmässig revision”, skriver tillsynsmyndigheten.
I stället för kravet på 100 fortbildningstimmar föreslår RI ett mer kvalitativt mått som fångar om revisorn har den kompetens som behövs.
Det kvalitativa måttet för fortbildningen kunde exempelvis utformas i likhet med de så kallade lärandemålen före den grundläggande revisorsutbildningen.
För närvarande håller branschorganisationen FAR, tillsammans med universitet och högskolor, på at ta fram lärandemål för samtliga ämnesområden som ingår i den teoretiska utbildningen för revisorer.