Realtid

Resurs Bank och Mastercard lanserar digital betaltjänst

Realtid.se
Uppdaterad: 10 nov. 2016Publicerad: 10 nov. 2016

Appen Loyo Pay ska digitalisera plastkortet och integreras i Mastercards tjänst Masterpass.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mastercard och Resurs Bank lanserar nya betaltjänsten Loyo Pay som ska helt digitalisera plastkortet. Det sägs vara den första helt digitala plånboken i Sverige och ska användas för betalning i appar, online samt i den fysiska butiken.

Tjänsten är även först i norra Europa med att vara en helt digital plånbok och ska fullt integreras i Mastercards befintliga betaltjänst Masterpass, enligt ett pressmeddelande.

Resurs Bank har sedan slutet av 2015 erbjudit Masterpass och har även haft NFC-chip på fysiska kort. Appen Loyo Pay kombinerar Masterpass med NFC-teknik (Near Field Communication) och den digitala tokeniseringsplattformen MDES (Mastercard Digital Enablement Service) vilket gör det möjligt att digitalisera plastkortet.

– Det har länge talats om att mobilen är framtidens plånbok och nu gör vi det till verklighet, och för att verkligen skapa kundnytta håller vi den öppen för kundens samtliga bankkort, säger Joakim Wallin, Head of Cards på Resurs Bank.

Genom Masterpass kan appen användas hos hundratusentals handlare online världen över. Kortbetalning via mobilen i fysisk butik kan göras i 77 länder hos sex miljoner handlare som accepterar kontaktlösa betalningar.

Till att börja med fungerar funktionen med Androidtelefoner som har stöd för NFC.

– Dagens lansering av en digital plånbok som integrerar Masterpass för shopping i alla kanaler passar in i vår ständigt uppkopplade livsstil där vi som konsumenter förväntar oss en smidig och säker betalningsupplevelse oavsett var vi väljer att shoppa. Utvecklingen av Masterpass representerar både nästa fas i vår digitala infrastruktur samt ett viktigt steg i vår verksamhet, säger Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef på Mastercard Norden och Baltikum.

Appen finns för nedladdning på Google Play inom kort, enligt pressmeddelandet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS