Pernod Ricard, världens näst största vin- och spritproducent och moderbolag till The Absolut Company, ökade försäljningen med 17 procent till 10,701 miljoner euro för räkenskapsåret 2021/2022 (juli 2021-juni 2022). Vinsten justerad för jämförelsestörande poster ökade med 19 procent till 3,024 miljoner euro. Den globala försäljningen av Absolut Vodka ökade med 19 procent. Den totala volymen innebar ett rekord på 12,4 miljoner 9-literslådor.
Rekordår för Absolut Vodka – försäljningen ökade med 19 procent
Mest läst i kategorin
Absolut Vodka har upplevt ett rekordår tack var en accelererad globalisering. Absolut Vodka är ett av spritindustrins mest globala varumärken med en närvaro på 140 marknader. Tillväxten är brett baserad och varumärket vinner mark på ett stort spektrum av marknader. Fler än tjugo av Absoluts marknader runt om i världen säljer mer än en miljon liter, vilket motsvarar cirka 100 000 nioliterslådor, enhetsstandarden i branschen. Det framgår av ett pressmeddelande.
Trots rådande omständigheter är Absolut Vodka fortsatt inriktat på att leva upp till sina ambitiösa hållbarhetsmål, en fossilfri produktion till 2025 och en klimatneutral produkt till 2030. Absolut Vodka köper cirka 10 procent av allt vete som produceras i Skåne och arbetar tillsammans med cirka 400 bönder för att främja ett mer hållbart jordbruk. I år lanserade Absolut ett uppdaterat veteodlingskoncept som ger incitament till jordbrukare som genomför initiativ som minskar klimatpåverkan, ökar jordhälsan och förbättrar den biologiska mångfalden.