Regtechbolaget IDkollen trappar upp med hjälp av nya pengar. Snart väntar lansering i Norge och därefter Danmark och Finland.
Regtechbolag rustar för Nordenlansering
Mest läst i kategorin
IDkollen har byggt en molnbaserad tjänst så att företag och myndigheter kan identifiera sina kunder i realtid via telefonsamtal, chatt eller webbformulär med hjälp av BankID.
Bolaget har tagit in 3 miljoner kronor i en finansieringsrunda i syfte att bland annat lansera sin tjänst i Norge. Investerarna är tre affärsänglar, som inte vill vara publika.
– Efter lanseringen av vår saastjänst som vi släppte 2018 upplevde vi starkt tillväxt under 2019, en tresiffrig tillväxt. Vi insåg att vi hade hittat en smidig och användarvänlig lösning på ett problem som företag och myndigheter anser vara komplext, säger Peter Hjort, vd på IDkollen.
Pengarna ska företaget använda till marknadsföring och att anställa fler, just nu letar man efter säljare. Företaget har idag fyra anställda. Utvecklingen av plattformen sker delvis internt och delvis via konsulter.
– Vi har ett gäng kunder idag som som kommer att vara med direkt i lanseringen i Norge. Den sker före sommaren. Efter sommaren har vi ambitionen att även lansera i Danmark och Finland.
Inspirationen till IDkollen kommer från betalbolag som Klarna.
– De har en väldigt användarvänlig och smidig lösning på ett komplext problem, betalning på nätet. Om man jämför med hur man handlade mobilt online för tio år sedan så var det jättekomplicerat, säger Peter Hjort.
IDkollen har kunder som Åhléns, Kry och Advisa och genomgick nyligen PWC:s accelerationsprogram The Bonfire.
– Vi var medlemmar i Findec sedan tidigare och fick tips om The Bonfire. Efter förra sommaren behövde vi tips och guidning kring hur man får bolaget att växa i rätt riktning. Vi kom med och fick ut mycket bra av det.
Särskilt har Peter Hjort tagit till sig ett visst argument från en senior PWC-konsult: ”Always be in beta”.
– Det innebär att man alltid ska felsöka, utvecklas, göra saker ännu bättre. Det gillar jag.
Peter Hjort har bakgrund som säljare och var tidigare Nordenchef för det amerikanska bolaget Brand Loyalty, en del av Alliance Data Systems som jobbar med marknadsföringstjänster och varumärkeslojalitet.
Medgrundaren Carl Aurell har drivit egna bolag sedan examen i ekonomi i Lund 2005. Den andra medgrundaren Raul Blanco har jobbat med webbutveckling och webbdesign i 20-25 år, berättar Peter Hjort.
Företaget grundades 2015. 2018 hade det en omsättning på omkring 400 000 kronor och gjorde en mindre vinst. Kontoret ligger i Stockholm.