Realtid

”Rätt tid för Max Matthiessen att ta nästa steg”

”Båda parter är överens om att det nu är rätt tid för Max Matthiessen att ta nästa steg i syfte att fortsätta växa och möta framtida kundbehov”, säger Johan Forsgård, Nordenchef på Willis Towers Watson. Foto (montage): Willis Towers Watson.
”Båda parter är överens om att det nu är rätt tid för Max Matthiessen att ta nästa steg i syfte att fortsätta växa och möta framtida kundbehov”, säger Johan Forsgård, Nordenchef på Willis Towers Watson. Foto (montage): Willis Towers Watson.
Sverker Brundin
Uppdaterad: 26 maj 2020Publicerad: 26 maj 2020

Den globala försäkrings- och konsultjätten Willis Towers Watson säljer Max Matthiessen samtidigt som man jobbar på att länka samman sitt nordiska produkt- och tjänsteutbud.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under måndagsmorgonen stod det klart att Willis Towers Watson säljer försäkringsförmedlaren och finansrådgivaren Max Matthiessen till riskkapitalbolaget Nordic Capital. Willis Towers Watson har ägt Max Matthiessen sedan 2014 då man köpte företaget för för närmare 1,4 miljarder kronor av riskkapitalbolaget Altor. Det globala företaget Willis Towers Watson bildades 2016 genom en sammanslagning av brittiska Willis Group och amerikanska Towers Watson & Co.

– Sedan Willis Towers Watson bildades har företaget utvecklats. Båda parter är överens om att det nu är rätt tid för Max Matthiessen att ta nästa steg i syfte att fortsätta växa och möta framtida kundbehov, säger Johan Forsgård, Nordenchef på Willis Towers Watson.

Han är själv färsk på posten sedan bara en knapp vecka tillbaka. Han har dock varit chef för Sverige och Finland sedan 2016 och han började på Willis redan 2005.

Willis Towers Watson vill inte kommentera hur länge uppköpsprocessen har pågått, även om både Max Matthiessen och Nordic Capital har sagt att den tagit ett halvår. Ingen av parterna vill kommentera pris eller om det funnits andra spekulanter.

Willis Towers Watson är noterat på Nasdaq i New York och kursen föll omkring 1 procent under måndagen. Det är ett av världens tre stora globala försäkringsförmedlare. Bolaget har också verksamhet som teknik- och konsultbolag. Huvudkontoret ligger i London. Verksamheten går tillbaka ända till 1828 och idag har Willis Towers Watson 45 000 anställda i mer än 140 länder. 

I mars blev det klart att branschkollegor AON vill köpa bolaget för 30 miljarder dollar. Om det går igenom blir det en av de största transaktionerna i världen i år.

– I Sverige inleddes verksamheten 1978 och idag är vi en av landets ledande rådgivare inom ersättningsrelaterade områden, pensioner och vidare förmåner, aktuariella tjänster som liv och sak, samt risk- och försäkringsförmedling inom skadeförsäkringsområdet, säger Johan Forsgård.

Bolaget har runt 200 medarbetare i Sverige på kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Huvudkontoret för Sverige och Norden ligger i Stockholm.

ANNONS

Vilken strategi har Willis Towers Watson i Norden?
– WTW har sedan långt tillbaka starka verksamheter i Finland, Sverige, Norge och Danmark. Totalt sett är vi nästan 800 medarbetare och har en omsättning på cirka 1,3 miljarder kronor. Målsättningen är att vi över de kommande åren ska koppla ihop funktioner och erbjudanden mellan länderna. Vi kommer att fokusera där vi anser att det kommer att tillföra konkurrensfördelar och kundnytta.

Är andra liknande affärer på gång?
– Vi kommenterar aldrig sådant i förväg, men inom koncerner av vår storlek så sker uppköp och försäljningar regelbundet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sverker Brundin
Sverker Brundin
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

De spås bli vinnande aktier under 2025

Efter ett utmanande år för biltillverkare ser 2025 desto ljusare ut för fordonssektorn, åtminstone om du frågar Deutsche Bank. Storbanken pekar nämligen ut Tesla och svenska Autoliv (börskurs Autoliv) som nyckelaktier att satsa på. Deutsche Banks analytiker ser särskilt positivt på Teslas position inom självkörande teknik, som väntas bli en avgörande konkurrensfördel under 2025. Missa […]