Realtid

Rådgivare förde över pengar till kund som använde ogiltig ID-handling

Camilla Jonsson
Uppdaterad: 09 nov. 2020Publicerad: 09 nov. 2020

Vid två tillfällen gjorde rådgivaren uttag från en kunds konto och förde sammanlagt över cirka 23 000 kr till en person som utgav sig för att vara kunden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rådgivaren kontrollerade inte närmare den uppvisade ID-handlingen som var utgången och förlustanmäld. Vid båda tillfällena visades varningstexter om ID-handlingen på rådgivarens bildskärm. Det framgår av ett pressmeddelande från Swedsec.

Swedsecs disciplinnämnd konstaterar att reglerna om noggrann kontroll av kunders identitet har stor betydelse för hantering av kunduppdrag och för att inte kunder eller finansiella företag ska utnyttjas för brottslighet. Rådgivarens agerande har medfört att företaget blivit utsatt för identitetsbedrägeri och att en kund råkat ut för obehöriga uttag från sitt konto. Agerandet har orsakat företaget ekonomisk skada och riskerat att skada kundens förtroende för företaget.
 
Disciplinnämnden ser allvarligt på det inträffade. Det är dock inte utrett om rådgivaren verkligen sett varningstexterna i samband med ID-kontrollerna eller medvetet klickat bort texterna. Därför anser disciplinnämnden att en återkallelse av licensen skulle vara en alltför ingripande åtgärd. Påföljden kan av den orsaken stanna vid en varning.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]