Kinnevik säljer Metro Norden till Aktiebolaget Custos som ägs av bland andra Mats Qviberg.Affären är precis klar och är ett led i Custos nya mediesatsning.– Hela Metros kultur bygger på att överraska och göra nya affärer som skakar om media, det passar perfekt med våra ambitioner, säger Christen Ager-Hanssen som är vd i Custos.
Qviberg-sfären köper Metro av Kinnevik
Mest läst i kategorin
Strax före jul blev Custos nya huvudägare i Realtidmedia där Realtid.se ingår. Nu fortsätter Custos satsningar inom medievärlden. I dag blev det klart att företaget förvärvar Metro Norden från Kinnevik.
– Metro är en stark aktör med en kommersiellt intressant målgrupp. På printsidan är Metro Sveriges största dagstidning. Men framför allt kommer vårt fokus vara på att utveckla den digitala affären ytterligare, säger Christen Ager-Hanssen.
Metro Norden omsätter 370 miljoner kronor och i förvärvet ingår även Metro Jobb, Metro Mode och Studentkortet med över 500.000 medlemmar.
– Metro Jobb är en ledande rekryteringssajt och väldigt framgångsrikt och lönsamt. Jag har själv en bakgrund inom Kinnevik där jag arbetade med bland annat Tele 2 och MTG men det starkaste varumärket av alla är Metro som är känt över hela världen. Det kommer vi utnyttja för nya vertikaler och det här är ytterligare en pusselbit i vårt bygge inom media, säger Christen Ager-Hanssen och tillägger:
– Jan Stenbeck startade Metro 1995 och kulturen av ”disruptive business” sitter i väggarna. Hela Metros kultur bygger på att överraska och göra nya affärer som skakar om media, det passar perfekt med våra ambitioner. Det här förvärvet är bara början på vår resa inom media, säger Christen Ager-Hanssen.
Metro i USA och Latinamerika ingår inte i affären.
– För närvarande känner vi att vi inte är mogna att gå in på de marknaderna, vi satsar till en början på norra Europa, säger Christen Ager-Hanssen.
Finansmannen Mats Qviberg är styrelseordförande i AB Custos.
Han ser goda möjligheter i förvärvet av Metro.
– Mediebranschen befinner sig i ett paradigmskifte i och med övergången från print till digitalt, det öppnar upp för intressanta affärsmöjligheter, säger Mats Qviberg.
Då personer eller företag i denna artikel har kopplingar till Qviberg-sfären väljer vi för tydlighetens och transparensens skull att påtala att Qviberg-sfären är delägare i Realtid Media via Aktiebolaget Custos.