Realtid

PwC blir hovleverantör till Norrsken Foundation

Peter Nyllinge, vd PwC, Frida Siwe, CFO Norrsken, och Niklas Adalberth, grundare Norrsken, ingår närmare samarbete.
admin
admin
Uppdaterad: 07 sep. 2018Publicerad: 07 sep. 2018

PwC vill vara det ledande revisionsföretaget inom innovation och tech. Partnerskapet med Norrsken Foundation är ett steg i den strävan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

PwC var rådgivare till Norrsken Foundation redan när stiftelsen bildades 2016. Nu ingår parterna ett strategiskt samarbete som spänner över minst tre år. Partnerskapet innebär att PwC blir “Preferred Supplier” till hela Norrskenssfären. Samtidigt kommer PwC att ge ett årligt finansiellt stöd från till stiftelsen Norrsken Foundation, hur stort det är går man dock inte ut med.

– Bidraget är av underordnad betydelse. Det intressanta för båda parter är att Norrsken och medlemsbolagen får nytta av vår kompetens samtidigt som vi har har nytta av deras ekosystem. Exempelvis kommer vi att kunna hjälpa till i den internationella expansionen av både Norrsken och bolagen, säger Peter Nyllinge, vd för PwC Sverige, till Realtid.

Stiftelsen Norrsken Foundation grundades 2016 av Niklas Adalberth för att stödja så kallat impact entrepreneurship, företag som arbetar med tech för att göra världen till en bättre plats. Norrskens mål är att entreprenörerna ska bli impact unicorns, det vill säga bolag som positivt påverkar 1 miljard människor. 

När Norrsken bildades hjälpte PwC bland annat till med bolagsstrukturen. Dialogen har varit aktiv sedan dess och det nya avtalet är ett naturligt nästa steg i parternas gemensamma strävan att skapa en bättre omvärld, skriver de i ett pressmeddelande.
 
– Vi är otroligt stolta över att ta nästa gemensamma steg tillsammans med PwC, som vi har jobbat med sedan dag ett, säger Niklas Adalberth, grundare av Norrsken Foundation. När ett bolag som PwC satsar på att stödja impact entreprenörer finns det en kompetens och skala som verkligen kan göra skillnad.

PwC kommer att bistå med rådgivning inom bland annat skattefrågor, startup- och scaleupföretag, verksamhetsutveckling, hållbarhetsfrågor, digitalisering, finansiella tjänster och cybersäkerhet. 

Genom sitt globala nätverk kan PwC erbjuda tillgång till rådgivning i 158  länder, vilket kommer att underlätta och driva på Norrskens-bolagens internationell expansion och tillväxt.

– Vi har fått ett fantastiskt intryck av människorna i Norrsken House och det ska bli spännande att bidra med hela vår palett av rådgivning till stiftelsen och dess bolag. Vi vill aktivt stödja ekosystemet inom impact entrepreneurship för att göra världen till en bättre plats, samtidigt som våra medarbetare ges möjligheten att verkligen ta tag i världens viktigaste utmaningar tillsammans med Norrsken, säger Peter Nyllinge, vd för PwC Sverige.

Partnerskapet är en del i PwC:s långsiktiga målsättning att vara det ledande revisions- och rådgivningsföretaget inom innovation och tech.

ANNONS

Vad är det strategiska tänket bakom satsningen på Norrsken och andra liknande satsningar?

– Vi vill vara den ledande revisions- och rådgivningsbyrån för alla kundsegment. Det vi tycker är spännande med tech- och startupscenen är innovationskraften, som vi ser också kan vara till nytta för våra andra kunder. Vi vill vara en brygga mellan nya och gamla företag. De nya företagen kan dra nytta av de äldres infrastruktur och kapital och de äldre behöver få del av de nya företagens innovationskraft.

Peter Nyllinge beskriver det som en win-win-win-win-situation. Det handlar om att göra nytta i samhället, för kunderna och för medarbetarna, vilket sammantaget även ger nytta för PwC.

PwC har tidigare satsat inom en rad områden, som exempelvis Cyber Security, Blockchain och innovationsprogrammet “Future of”. 

I februari i år öppnade också PwC:s Experience Center i centrala Stockholm, med bland annat ett techlabb och en fysisk verkstad för snabb produktutveckling med modern teknik. Globalt är PwC en av huvudsponsorerna till SLUSH.

– Vårt övergripande syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem. Genom samarbetet med Norrsken öppnas nya spännande möjligheter för att lyckas ännu bättre med det. Vi ser fram mot att göra fantastiska saker tillsammans för våra kunder och samhället i stort, säger Peter Nyllinge.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS