Med ekonomiappar och erbjudanden om gratis betalkort etablerar sig flera nya företag som kallar sig neobanker och vill bli fullskaliga banker. KTH-professorn Kent Eriksson tror att de kan få en “enormt stor betydelse”.
Professor: Neobanker kan få enormt stor betydelse
Mest läst i kategorin
Tidigare har det funnits enskilda tjänster som ges online, som Paypal och Klarna som förmedlat betalningar och även nischbanker. Men Kent Eriksson, professor som forskar om bankvärlden på KTH, säger till Sveriges Radio att det nu finns “fullständigt” digitala fullservicebanker.
I Sverige handlar det om en handfull företag, mest känd är den svenska betaltjänsten Klarna som är bank sedan 2017, brittiska Revolut med sex miljoner kunder globalt, och senast danska Lunar Way. Alla tre har banklicenser och har planer på att expandera stort och erbjuda fler tjänster, skriver Sveriges Radio.
Över 200 000 svenskar har skaffat betalkort eller kreditkort hos neobankerna, enligt SR. Korten är kopplade till appar som ger överblick över kundens ekonomi. Företagen lockar med låga avgifter, bland annat inga valutaavgifter vid köp utomlands.
– De har inget kontorsnät, ingen telefonbank som kostar pengar, utan helt digitala system som möter kunden, säger Kent Eriksson.
Genom banktillstånden tar de nu upp kampen och vill på sikt konkurrera med vanliga banker även om lån, aktiehandel och liknande.
– Jag tror att de kan få en enormt stor betydelse. Tjänster där vi förut ville möta en person, de kan vi göra online nu. Det är en start på en trend som kommer bli väldigt stark och kraftfull, säger Kent Eriksson.
Men hos storbankerna är oron inte så stor, säger ett par banker till Sveriges Radio.
– Vi känner oss inte hotade. Det är positivt med konkurrens för det får alla aktörer på tå. Vi tror att vi har en bra kombination med både digitala tjänster och den fysiska närvaron, säger Lotta Lovén digitalchef på Swedbank.
Hos Nordea är intresset stort – man har till och med satsat 50 miljoner kronor i ett av företagen, PFC, som kallar sig neobank. Avsikten är att erbjuda sina kunder det företagets digitala lösningar.