Innovationschefen David Orlic samlar en ingenjör, en doktor i matematisk statistik och en digital producent för att möta kundernas behov av dataanalys och digital rådgivning. Målet: att bygga en ny typ av leadbyrå.
Prime storsatsar på data och digitalt
Mest läst i kategorin
Kommunikationsbyrån Primes förändringsresa fortsätter. Under våren har tunga seniora rekryteringar som Hanna Belander och Sofia Embrén anslutit till byrån tillsammans med prisbelönade talanger som Filip Myringer och Yrsa Lindberg.
Nu lanseras innovationsgruppen Prime Development, som levererar datadriven analys och digital utveckling med ett erbjudande som sträcker sig från strategisk rådgivning till prototyping och produktion av tekniska plattformar.
– Syftet med Prime Development är ta ett helhetsgrepp om de två största förändringskrafterna i vår tid: kommunikation och digitalisering, säger David Orlic, innovationschef på Prime, till Realtid.
Det nybildade teamet består av analytikern Markus Larsson, statistikern Mehrdad Mamaghani, digitala producenten Kaya Hatcher och David Orlic själv. Prime Development arbetar integrerat med byråns andra discipliner inom bland annat hållbarhet, corporate reputation och marknadskommunikation för att kombinera spetskompetens med helhet i rådgivningen.
Datadriven kreativitet är inget nytt på Prime – det uppmärksammade projektet Hemnethemmet vann både guldägg och guldlejon i Cannes förra året. Målsättningen med det nya erbjudandet är däremot inte att vinna fler kommunikationspriser, utan att jobba mer med affärsutveckling och innovation.
David Orlic kommentarar:
Vad är förhoppningen med satsningen?
– Precis som med alla andra kompetenser på Prime integrerar vi detta i vårt helhetserbjudande. Målet är att fortsätta vara den bästa strategiska partnern för företag som genomgår stora förändringar.
Hur tror du att advanced analytics och maskininlärning kommer att förändra organisationer?
– Vi har bara sett början. I stort sett alla bolag sitter idag på stora mängder data som behöver omvandlas till kunskap. Utmaningen är att ta tillvara på informationen på ett sätt som är både effektivt och etiskt. Ur marknadsföringssynpunkt finns det massor med möjligheter. Ur kommunikationssynpunkt finns det massor med risker. Därför är det viktigt att ny teknik, policyarbete och corporate reputation kopplas närmare varandra.