Ikea Sveriges försäljning för verksamhetsår 2023 uppgick till 19,2 miljarder kronor, en ökning med 7 procent jämfört med föregående år.
Platta paket för 19,2 miljarder
Mest läst i kategorin
Verksamhetsåret har präglats av inflation och ekonomisk osäkerhet. Efter flera års stark tillväxt för heminredningsmarknaden vände marknaden nedåt under verksamhetsåret. Trots det växer Ikea Sverige och tar marknadsandelar, både online och i varuhus. Det framgår av ett pressmeddelande.
Under året har de fysiska besöken till varuhus och planeringsstudior ökat och uppgick till 35 miljoner besök. Antalet besökare online minskar sedan toppnoteringen under pandemin och det totala antalet besök ligger med drygt 164 miljoner kvar kring förra årets siffra. Den online-genererade försäljningen uppgick till cirka 19,5 procent av den totala försäljningen.
För att fortsätta att vara prisvärda gör Ikea Sverige en investering i att sänka priserna på närmare 500 produkter.
Fakta: Ikea Sverige verksamhetsåret 2023 (1 september 2022 – 31 augusti 2023)
Total försäljning: 19,2 miljarder SEK (jämfört med 18 miljarder SEK föregående år).
Totalt antal besök: 164 miljoner (jämfört med 172 miljoner föregående år)
Totalt antal fysiska besök: 35 miljoner (jämfört med 31 miljoner föregående år).
Inter Ikea Systems B.V., ägare till Ikeakonceptet och global franchisegivare för Ikea, presenterade idag en total försäljning för de tolv olika franchisetagarna som driver försäljningskanaler under varumärket Ikea. Försäljningen under verksamhetsår 2023 uppgick till 47,6 miljarder euro, jämfört med förra verksamhetsårets 44,6 miljarder euro. Den största franchisetagaren, Ingka koncernen, som Ikea Sverige är en del av, nådde en total försäljning på 41,7 miljarder euro – en ökning med 5,7 procent från förra årets 39,5 miljarder euro.