Realtid

"Pengarna rinner snabbt iväg"

Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 15 mars 2020Publicerad: 15 mars 2020

Från förslag om en tillfällig lönesänkning på 20 procent till att 90 procent av personalen permitteras – under samma vecka. De senaste dagarna kan ha varit de mest dramatiska i SAS historia, även om bolaget tidigare kämpat mot klockan för att undvika konkurs. Men det var ett skeende som varit betydligt mer utsträckt i tid. De senaste dagarna har det i stort sett öppnats ett svart hål för SAS, andra flygbolag och i praktiken hela reseindustrin. Det kommer att krävas kraftfulla politiska åtgärder för att rädda den här situationen, både i Sverige och i övriga länder i världen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

SAS vd Rickard Gustafson talar om att permitteringen av 10 000 anställda är en tillfällig lösning, och att han hoppas att det inte ska behöva betyda några avskedanden. Det är dessvärre nog allt för optimistiskt. För det första har vi ingen någon aning om hur länge den nuvarande krisen kommer att hålla i sig, där panikåtgärderna runtom i världen överträffar varandra. Att agera i panik är sällan en lysande strategi, men det är just vad inte minst många länders regeringar och presidenter gör just nu. Visad politisk kraftfullhet kan lätt bli både slag i luften och träffa fullständigt fel.

Klart är i vart fall att reseindustrin de senaste veckorna fått motta knock-out-artade slag från en rad olika håll. 

I goda tider har flygbolagen en fördel i att de får betalt i förväg. Det har exempelvis gynnat bolag som Norwegian, som kunnat växa väldigt snabbt när allt mer biljettpengar strömmat in i takt med att nya linjer öppnats. Men när planen nu ställs på marken och biljetterna sannolikt måste betalas tillbaka i många fall så blir effekten den rakt motsatta, Det kommer att svida väldigt hårt finansiellt. Och även om SAS på söndagen upprepade att bolaget har stark likviditet så rinner pengarna snabbt iväg i en så kapitaltung industri.

På egen hand lär varken SAS eller särskilt många andra flygbolag kunna reda ut detta. Redan tidigare i veckan lade Transportföretagen fram en önskelista där framför allt flygbolagen ska få stöd från regeringen. De viktigaste åtgärder som fördes fram där var avtal om korttidsarbete och olika former av snabba ingrepp som uppskjutna skatteinbetalningar, slopad flygskatt och lägre avgifter. 

SAS situation blir inte enklare av att de skandinaviska länderna har olika regler på arbetsmarknaden. Därtill kommer att svenska staten är motvillig största ägare, med danska staten som näst störst.

Och även om det SAS, övriga flygbolag och andra delar av resesektorn behöver snabba politiska ingripanden. Men det kommer att ta tid att återhämta verksamheten, och få tillbaka förtroende för branschen. Långtifrån alla kommer att klara sig.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS