Artificiell intelligens (AI) och "internet of things" är hett. Nära hälften av venture capital-investeringarna i försäkrings-tech gick till dessa framtidsteknologier under 2016.
Pengaregn över AI-bolag i försäkringssektorn
Realtid.se rapporterade på torsdagen att tre av fyra banker tror att AI-system kommer att sköta merparten av deras kundkommunikation inom tre år. Också försäkringsbranschen ser stor potential i teknologin – inte minst de många tech-startups som erbjuder försäkringslösningar.
Segmentet kallas för "insurtech" och många av sektorns bolag använder sig av artificiell intelligens (AI) och "internet of things" (IOT) eller sakernas internet.
Sakernas internet innebär förenklat att vardagsföremål som hushållsapparater, kläder och accessoarer, men även maskiner, fordon och byggnader förses med olika typer av sensorer som kopplas upp mot internet och webbmoln. På så sätt kan föremål interagera med varandra, liksom med människor samt dela olika former av data.
Ökning med 79 procent
En ny rapport med titeln "The rise of insurtech" från konsultbolaget Accenture – som analyserat 450 affärstransaktioner från de senaste fem åren – visar att nära hälften av investeringarna i insurtech öronmärktes för utveckling av AI och "internet of things". Totalt ökade venture capital-investeringarna i AI och IOT med 79 procent i världen under 2016.
– Vi ser en dramatisk ökning av investeringar och en kraftigt ökade affärsaktivitet kring startups inom AI och IOT de senaste tolv månaderna, säger Roy Jubraj på Accenture och som är medförfattare till rapporten, i en kommentar.
Investeringarna fördubblades
I Storbritannien fördubblades investeringarna till 19 miljoner dollar, trots utfallet i Brexit-omröstningen som överraskade markanden. Näst mest investeringar knep insuretech-bolag i Tyskland, följt av Frankrike.
– Investeringsökningen är ett bevis för att nya teknologier spelar en viktig roll. Nästa stora utmaning för dessa startups blir att transformera investeringarna till vinst och tillväxt, säger Julian Skan, fintech-chef på Accenture, i en kommentar.
Stor potential i profilmatchning
Av undersökningen framgår det också insuretech-sektorn bedömer att AI och IOT förbättrar kundupplevelsen och paradoxalt nog gör den mer personlig.
Försäkringsbranschen hoppas också kunna använda AI för olika typer av profilmatchningar. Med hjälp av stora mängder data kan algoritmer exempelvis matcha försäkringstariffer med personers risknivå och individualisera försäkringstjänster med större precision.
Som Realtid.se tidigare berättat menar dock kritiker att profilmatchning medför stora risker, eftersom metoden ofta är allt för generaliserande och lätt blir diskriminerande på individnivå.