Färsk data från betalteknikbolaget Adyen visar att två av tre betalningar är nu kontaktlösa i Sverige.
Pandemin ger skjuts åt kontaktlösa och mobila betalningar i Sverige
Mest läst i kategorin
Pandemin har sannolikt accelererat adoptionen av kontaktlösa och mobila betalningslösningar i Sverige. Ny data från betalteknikbolaget Adyen visar att två av tre betalningar är nu kontaktlösa i Sverige. Det framgår av ett pressmeddelande. Under 2019 stod kontaktlösa betalningsmetoder i fysiska butiker för strax över en tredjedel av betalningarna jämfört med två tredjedelar under 2020.
– Data från vår plattform vittnar om att e-handeln och kontaktlösa betalningar växt till följd av pandemin. I Sverige såg vi en ökning av kontaktlösa betalningsmetoder i fysiska butiker, från att ha utgjort strax över en tredjedel av betalningarna under 2019, till att stå för två tredjedelar under 2020. Det pekar på behovet företagen har av att anpassa sin kanalstrategi när pandemin fortsätter att forma kundbeteenden, säger Tobias Lindh, vd för Adyen i Norden och Baltikum, i en presskommentar.
Andelen kontaktlösa betalningar har även ökat i Norge och Danmark, från tre fjärdedelar av betalningarna i fysiska butiker till nästan 90 procent, respektive från en tredjedel till tre fjärdedelar under 2020. Det genomsnittliga transaktionsvärdet har samtidigt ökat i alla tre länder, men framförallt i Danmark.
Även användningen av mobila plånböcker i fysiska butiker och vid köp online har fortsatt öka för Sverige, Norge och Danmark, från 1 till 4 procent i Sverige, respektive från 0,5 till 2 procent i Norge och 5 till 13 procent i Danmark.