Stort investerarintresse driver upp fintech-värderingarna. Men bolagen har ännu mycket att bevisa. "Få har substans i intjäningen och en globalt gångbar affärsmodell", säger Joakim Dal, partner och investerare på GP Bullhound.
"Orimligt höga värderingar i fintech-sektorn"
Fintechmarknaden ångar på. Mellan 2012 till och med juni 2017 investerades 700 miljoner euro i fintechbolag globalt, enligt ”Stockholm Fintech Report 2018” från Handelshögskolan.
Ändå konstaterade Robur Ny Tekniks förvaltare Carl Armfelt – i en intervju med Realtid.se i maj – att det är svårt att hitta bra svenska fintechbolag. Många har bra tekniska lösningar, men saknar solida intäktsmodeller, sa han.
Joakim Dal – partner och rådgivare på den brittiska investmentbanken GP Bullhounds Stockholmskontor samt investerare bolagets techfond ”IV” – håller delvis med.
– På fintechsidan finns det, som säger, få bolag med globalt applicerbara affärsmodeller och substans i intjäningen. Samtidigt är många av dem startade för bara några år sedan. Intäkterna är därmed i en accelererande fas, säger Joakim Dal till Realtid.se.
Banker omkullkastas
Han konstaterar dock att värderingarna ”gått upp lite ohälsosamt mycket på fintechområdet”, påeldat av ”stort investerar-intresse”.
– Men vi tycker fortfarande att det är inom rim och reson. Finansmarknaden är en av de största marknaderna globalt att operera på. Och bankerna riskeras att omkullkastas av ny innovation, säger Joakim Dal och fortsätter:
– Det är tydligast i Storbritannien som kommit längst på området . Brittiska fintechbolag har börjat blåsa om banker.
Han pekar på brittiska kreditkortsbolaget Revolut som har hundratusentals kunder. Uppstickaren erbjuder egna kreditkort och har satsat mycket på användarvänliga gränssnitt.
– Många har kvar sitt bankkonto, och kör Revolut parallellt. Men ofta når du en punkt då du bestämmer dig för att köra ett alternativ. Du har kanske både Netflix och kabel-tv i dag. Men i framtiden väljer du alltid techlösningen.
– Så om du som investerare inte satsar dina pengar på teknik, tror du att världen förblir densamma. Men inget förändrar samhället så mycket som teknik.
Banklojala svenskar
Samtidigt är svenskar, än så länge, överlag banklojala. Fintechbolag väljer också ofta att samarbeta med banker för att komma åt deras stora kundstockar.
Joakim Dal tror inte heller på någon ”systemhotande fintech-revolution” i Norden. Däremot kan antalet nya bankkunder bli färre framöver – och intäkterna, på främst betal- och låneområde, sjunka.
Yngre konsumenter är också generellt mer illojala med specifika varumärken. De har vant sig vid snabba onlinetjänster och väljer därmed i första hand finansuppstickare, menar Joakim Dal.
– Å andra sidan är Sverige lite ett särfall. Svenska banker varit bra på att innovera och till exempel lanserat Swish. Så det är inte givet, särskilt inte i Norden, att fintechspelare omkullkastar storbanker.
Lokala finansmarknader
Kommer bankhotet istället från techjättar som Amazon, Apple, Alibaba, Tencent och Google? Nej, menar Joakim Dal.
Visst, Amazon gör ansatser på betalområdet. Men finansmarknaderna är väldigt lokala och ofta knutna till enskilda länder med särskilda regleringar och kundpreferenser, säger han.
I Sverige betalar vi helst online-fakturor med Klarna, medan amerikaner föredrar kreditkortet som ger mycket återbäring. Tyska konsumenter gör däremot helst direktbetalningar via bankkonton, berättar Joakim Dal.
Så om Amazon på allvar vill utmana finansindustrin så fokuserar jätten i första hand på sin amerikanska hemmamarknad. Sedan står kanske befolkningsrika länder som Tyskland och Storbritannien på tur. Sverige hamnar långt ned på listan.
Och en sådan expansion tar tid. Finansbranschen, med alla sina regleringar och lokala erbjudanden, är en speciell organism, enligt Joakim Dal.
Appstore för betaltjänster
Holländska betalbolaget Adyen vill dock bryta den trenden och har skapat ett ”Appstore” för betaltjänster.
– Säg att du startar en t-shirtshop i USA, men vill sälja i Sverige. Ja, då har du kanske ingen lust att ingå i ett eget avtal med Klarna. Då kan du istället använda Adyen som redan har avtal med Klarna. Du slipper alltså etablera lokala lösningar i varje land, förklarar Joakim Dal.
Paypal valde en annan väg och köpte nyligen upp en lokal aktör: Izettle. Prislapp: 2 miljarder dollar.
– Izettle är ett fantastiskt bygge, men det var ändå lite oväntat. Samtidigt är ibland en sådan affär enda sättet att få tillgång till en specifik marknad, säger Joakim Dal som dock betonar att det var ett litet förvärv för jätten Paypal, med ett marknadsvärde på 100 miljarder dollar.