Byggbolagets frontfigur i Realtid TV om Karlatornets utmaningar, förtroendeproblematiken, Sernekes nya organisation, marknaden och framtiden.
Ola Serneke: ”Vi är förhoppningsfulla”
Mest läst i kategorin
Karlatornet i den nya stadsdelen Karlastaden är i ständigt fokus för Ola Serneke, både bildligt och bokstavligt sett. Genom sina kontorsfönster ser han grunden för tornet på andra sidan älven, vilket ger en ständig påminnelse om utmaningarna som tornet har fört med sig.
– Karlatornet är ett evigt samtalsämne. Ett intensivt arbete pågår med finansieringsupplägget eftersom vi är ett alltför litet bolag för att kunna ta hela bygget på vår egen balansräkning. Vi vill ha in en 50-procentig delägare som är med och uppför tornet och arbete med detta pågår nästan dygnet runt. Papper ska signeras och bläcket ska torka, men vi är förhoppningsfulla, säger Ola Serneke till Realtid TV.
Han är helt säker på att tornet kommer att byggas och har stark tro på framtiden.
– Även när vi byggde Kviberg Arena så hade vi tvivlare som inte trodde att vi skulle lyckas, men vi byggde både snabbare och billigare än planerat. När det gäller Karlatornet så har vi lagt ribban väldigt högt och vi kommer att leverera en bättre produkt än vad som förväntas, säger Ola Serneke.
Den kritik som framförts i krönikor både på realtid.se och i andra medier tar han lätt på.
– Ibland blir det ris och ibland blir det ros i media och då följer ju allmänheten med. Media vill gärna vinkla saker på sitt sätt, men man ska komma ihåg att vi bygger för sju miljarder kronor varje år och har nöjda kunder, säger han
Serneke presenterade nyligen sin nya organisation som består av de tre benen Serneke Sverige, Serneke Invest och Serneke International.
Serneke Sverige består av koncernens fyra dotterbolag som slås ihop och får fem regionchefer med Peab- och Veidekkeveteranen Anders Arfvén som vd. Serneke Invest styr Ola Serneke själv över och Serneke International är en framtida satsning där Serneke vänder sig mot utvecklingsländer och agerar konsult och underentreprenör.
Hur ser då bolaget ut om ett eller två år?
– Då kommer vi att ha avancerat avsevärt inom många frågor. Karlatornet kommer att ha kommit upp en bra bit och folk kommer att tycka att vi är ett ännu mer intressant bolag. Organisatoriskt så har då vår nya organisation hunnit att sätta sig och vi kommer att ha vänt resultattrenden. Både media och allmänhet kommer också att ha en mer positiv syn på oss, säger Ola Serneke.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.