För systrarna Hedieh och Hasti Asadi, grundare till intimhygienföretaget DeoDoc, har deltagandet i entreprenörstävlingen Business Challenge varit ovärderligt.
"Okunskapen om kvinnans anatomi vår största konkurrent"
Mest läst i kategorin
– Våra föräldrar flydde från kriget mellan Iran och Irak och vi växte upp i en förort, så utan Business Challenge skulle vi aldrig få tillgång till det här nätverket med svensk näringslivselit för vi är inte födda med de här kontakterna, säger Hedieh Asadi.
Hedieh och Hasti Asadis affärsidé grundade sig i ett eget behov av bra produkter för intimhygien, som inte ger besvär som klåda och eksem.
”Alla intimprodukter på marknaden är gjorda av big pharma och de har tagit fel på vagina och vulva”
– Jag är läkare i grunden och jag såg även hos mina patienter att de fick besvär, så vi började fundera kring hur det kommer sig att vi kunde skicka folk till månen på 1960-talet men att det inte finns några fungerande intimhygienprodukter på marknaden, säger Hedieh Asadi och fortsätter:
– Alla produkter som fanns på marknaden var gjorda av big pharma och det vi såg var att de har tagit fel på vagina och vulva. Vaginan är den inre delen som är självrengörande, medan det är i den yttre delen, vulvan, där svettkörtlarna finns och där urin kan fastna. Men alla produkter var skapade för vaginan som har ett mycket lägre ph-värde än vulvan, så det blir som att tvätta sig med citronsaft så det är klart att det svider och blir obehagligt.
”Okunskapen om kvinnans anatomi är vår största konkurrent”
Eftersom det är samma typ av svettkörtlar i vulvan som i armhålorna var systrarnas idé att göra en deodorant för vulvan, därav namnet DeoDoc. Sedan dess har de utökat produktportföljen till att omfatta även mensprodukter. Med sig på tåget har de också Gunvor Ekman-Ordeberg som är professor i gynekologi och som också var en av Hediehs lärare på Karolinska.
– Den ena delen av affärsidén är att erbjuda läkarutvecklade intimprodukter, men den andra är att utbilda för att vi vill att fler kvinnor ska få koll på sin egen anatomi. När folk frågar oss om vilka våra största konkurrenter är brukar vi svara att okunskapen är vår största konkurrent. Jag var själv 24 år när jag förstod att ordet vulva existerade, säger Hasti Asadi.
År 2013 vann systrarna Asadi Business Challenge med sin affärsidé och deltagandet har varit ovärderligt för dem på flera sätt.
– Business Challenge betydelse har varit enorm och jag hoppas att alla förstår hur avgörande det har varit att delta. Det finns ingen annan entreprenörstävling som ens har varit i närheten av att hjälpa till på riktigt. Kompetensen i juryn är helt magisk, säger Hedieh Asadi.
”Alla runtomkring oss tyckte att vi var dumma i huvudet”
Utöver ett ovärderligt nätverk inom näringslivet fick systrarna också ett stärkt självförtroende i att deras affärsidé skulle hålla.
– Jag kom direkt från landstinget och Hasti var student och alla runtomkring oss tyckte att vi var dumma i huvudet. Pappa förstod inte hur jag kunde lämna kirurgyrket och sa att vi skulle hamna på soc. Vi har persiskt påbrå och i Iran är läkare och kirurg det finaste man kan bli och jag gav upp det. Så det var katastroftänk från alla. Att då komma till Business Challenge där människor som är duktiga på att driva företag såg potentialen i vår affärsidé gjorde att vi blev ännu mer övertygade om att vi var rätt ute, säger Hedieh Asadi.
Genom Business Challenge träffade de också sin mentor Anders Forsgren, som är en av grundarna till Rusta.
”Anders Forsgren har alltid tagit sig tid för oss i kritiska ögonblick för DeoDocs framtid”
– Under Business Challenge får man äta middag med juryn så där finns möjlighet att mingla och prata och det klickade direkt med Anders, säger Hasti Asadi.
Både Hedieh och Hasti menar att Anders Forsgrens mentorskap har varit helt avgörande för DeoDoc.
– Han har alltid tagit sig tid för oss i kritiska ögonblick för DeoDocs framtid. Då har han kommit med sin briljans, erfarenhet och kompetens och alltid fått oss att fatta rätt beslut, säger Hasti Asadi.
”Man får ett annat perspektiv på unga människor när man ser hur drivna unga entreprenörer är”
Anders Forsgren har suttit i Business Challenge jury under flera år och drivs i sitt mentorskap av att lära sig och lära ut. Han investerar inte själv i bolagen och har därför inget vinstintresse.
– Jag tror det ger en trygghet för grundarna. Jag hjälper bara till för att det är kul och det är belöningen i sig. Man får ett annat perspektiv på unga människor när man ser hur drivna unga entreprenörer är, säger han.
När det gäller DeoDoc säger han att han inte var insatt i marknaden för intimhygien, men att hans erfarenhet och kunskaper inom detaljhandel, logistik, marknadsföring och att bygga varumärke är det han har kunnat bidra med.
”Jag har styrt undan några investorer”
– Hedieh och Hasti är två kvinnor som inte behöver så mycket hjälp. De har gjort allting själva, men jag har funnit till hands när de har haft frågor om ägarsituationer, typ av kunder, vilka länder man ska ge sig in i eller inte, vilka partners man ska ha och så vidare. Jag har styrt undan några investorer, då jag har lättare att ta referenser på människor som är intresserade av att bli delägare, säger Anders Forsgren och fortsätter:
– Jag har egentligen inte behövt göra annat än att vara rådgivare över en fika eller lunch. De har egentligen svaren själva, men vill att jag ska bekräfta att de är på rätt väg. De gör inte alltid som jag säger, men de hör vad jag säger och sedan fattar de egna beslut vilket är helt rätt.