Efter ägaren WPP:s besked om fusionen mellan Cohn & Wolfe och Burson-Marsteller spekuleras det om vad det innebär för Sverige. Frågor hänvisas till global talesperson.
Oklart kring den nya PR-byrån BCW
Mest läst i kategorin
Båda byråerna, Cohn & Wolfe och Burson-Marsteller, finns representerade i Stockholm, och skulle vid en sammanslagning bli en mellanstor byrå på den svenska marknaden. Det hävdar branschtidningen Resumé som adderat de båda firmornas räkenskaper.
Resultat: en mellanstor byrå med ett trettiotal anställda, en omsättning på nära 60 miljoner kronor och en byråintäkt på omkring 40 miljoner kronor. Men den globala fusionen kan bli en något mer komplicerad ekvation än en ren summering av de två byråerna.
I dagsläget vill de berörda svenska byråerna inte uttala sig om fusionen. Marta Karlqvist, vd på Cohn & Wolfes hänvisar i stället till sin globala kontaktperson, som svarar Realtid per mail. Så här kommenterar hon den fortsatta processen:
“Donna Imperato, CEO på Burson Cohn & Wolfe, (BCW) har bildat ett team beståendes av exekutiva personer från båda organisationerna, som ska leda integrationen. De kommer att ta ansvar för att verksamheten upprätthålls och att kundleveransen håller högsta klass. De kommer även att utvärdera båda verksamheterna och avgöra hur man ska förena de bästa delarna av båda företagen”, säger Parris Bowe, för BCW.