Åtta av tio bankkunder accepterar krångligare och mer tidskrävande bankärenden i kampen mot penningtvätt.
Ökat bankkrångel ok i kampen mot penningtvätt
Mest läst i kategorin
De kundgrupper som drabbas hårdast när strängare regler mot penningtvätt införs är minst benägna att acceptera mer krångel. Det visar en färsk undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Bisnode.
En undersökning av svenskarnas uppfattnig om penningtvätt som Novus genomfört på uppdrag av Bisnode visar nästan samtliga svenskar anser att penningtvätt måste förhindras. Åtta av tio är beredda att acceptera mer krångel i bankkontakter om det underlättar kampen mot penningtvätt. Två grupper sticker dock ut. Bland höginkomsttagare, den kategori som påverkas mest av regelskärpningar på penningtvättsområdet, svarar 28 procent att de bara delvis eller inte alls accepterar en krångligare och mer tidsödande hantering när de uträttar bankärenden. Likaledes svarar tre av tio män i åldern 18-49 år att de bara delvis eller inte alls accepterar mer krångel.
– De allra flesta svenskar accepterar accepterar mer krångel i sina bankkontakter om det leder till minskad risk för penningtvätt. Men tålamodet är inte oändligt – i synnerhet inte bland de kundgrupper som påverkas mest. Bankerna bör fortsätta att automatisera processer och förbättra kundupplevelsen för att inte riskera lägre kundnöjdhet,” säger Henrik Hargéus, Product Manager för risk och kredit på Bisnode i en skriftlig kommentar.