Städernas försprång minskar när det gäller kunskapsintensiva företag tack vare digitaliseringen – och landsbygdens lojala personal har visat sig vara en konkurrensfördel, enligt en ny avhandling från Lunds universitet.
Ökad konkurrenskraft hos kunskapsintensiva landsortsföretag
– Det anses inom forskningen att kunskapsintensiva företag inte trivs särskilt bra på landsbygden eftersom där är svårare att hitta välutbildad arbetskraft och de befinner sig längre från stora och avancerade kund- och kunskapsmarknader. Likväl går det bra för flera av dessa företag på landsbygden. Hittills har vi dock vetat ganska lite om hur de bedriver sin verksamhet, säger forskaren Hjalti Nielsen i ett pressmeddelande.
Hjalti Nielsen är doktorand vid Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi vid Lunds universitet. Han har i sin avhandling studerat hur kunskapsintensiva landsortsföretag konkurrerar på marknaden och hur de kompenserar för brister i den lokala miljön och långa avstånd till kunderna. 22 djupintervjuer genomfördes med ägare eller projektledare i företagen. Totalt åtta företag inom IT- och reklambranschen i perifera områden i Norrbotten och Småland undersöktes, samt sex företag inom samma branscher i Malmö.
”Den viktigaste anledningen till landsortsföretagens framgångar är klart utbyggnaden, utvecklingen och den kraftiga ökningen i användandet av internet de sista 10–20 åren”
Landsortsföretagen i studien har alla vuxit snabbt och konkurrerar med företag i samma bransch i storstäderna. 70 till 100 procent av kunderna till landsortsföretagen finns utanför hemregionen, medan företagen i Malmö endast har 0 till 30 procent kunder utanför storstadsregionen trots att även de utför de flesta projekt över nätet.
– Den viktigaste anledningen till landsortsföretagens framgångar är klart utbyggnaden, utvecklingen och den kraftiga ökningen i användandet av internet de sista 10–20 åren. Det har lett till att människor nu är mer kapabla och villiga att interagera och bedriva affärer via nätet än tidigare. Detta påverkar så klart alla företag oavsett var de befinner sig, men det är extremt viktigt för företag i periferin. Utvecklingen har till stor del gjort det möjligt för dessa företag att kompensera för frånvaron av traditionella lokaliseringsfördelar. En annan viktig konkurrensfaktor är landsbygdsföretagens stabila arbetskraft, säger Hjalti Nielsen.
”En annan viktig konkurrensfaktor är landsbygdsföretagens stabila arbetskraft”
Landsortsföretagen har en lägre personalomsättning än konkurrenterna i storstäderna, något som gör att de kan behålla kompetens över tid. Även de långsiktiga kundrelationerna påverkas positivt av en lägre personalomsättning.
Enligt Hjalti Nielsen är det för tidigt att säga något om hur mycket pandemin har påverkat utvecklingen för landsortsföretagens stärkta konkurrensfördelar, men han konstaterar att den har skyndat på kompetenshöjningen i digital kommunikation samt att fler har tvingats interagera och göra affärer över nätet.