Apples förändrade riktlinjer kan medföra att framtida versioner av storbankernas betalapp inte godkänns. Swish måste även bygga om sin e-handelstjänst efter driftstörningar. Funktionen går därmed inte att använda på flera månader.
Nya app-regler ger Swish problem
Tech-sajten Breakit avslöjade på måndagen att Apple inför nya regler som innebär att en app inte får vara beroende av en annan app för att fungera.
Det medför att appar som har bank-id som enda inloggningsmöjlighet kan få stora problem – inte minst Swish.
Storbankernas betallösningar – som i dagsläget används av 4,5 miljoner svenskar – baseras på just på inloggning med bank-id. Och om de förändrade riktlinjerna kvarstår kommer troligen nya versioner av Swish inte att tillåtas, enligt sajten.
Men Per Ekwall, presstalesperson på Swish, uppger för sajten att tjänsten, tills vidare, ska fungera som vanligt – men utan att precisera hur det ska gå till.
– Vi har en pågående diskussion med Apple, vi får se vad som händer sedan, säger han till Breakit.
E-handelstjänsten ligger nere
Swish har även fått fler bekymmer att tampas med. På måndagen stod det klart att betaltjänstens nya appfunktion för e-handel som lanserades i januari i år måste göras om efter upprepade driftstörningar under maj.
– Efter en noggrann felsökningsprocess insåg vi att det inte var någon mindre buggrättning utan det ska byggas om, säger Per Ekwall till SvD Näringsliv.
Omgörningen medför att e-handelslösningen inte kommer att fungera under sommarmånaderna, rapporterar flera medier. Några av de större bolag som anslutit sig till den specialanpassade tjänsten är Lindex och Netonnet.
Den vanliga Swish-appen, som används för att överföra pengar mellan privatkonton via smarta mobiler, kommer dock att fungera som vanligt.