Realtid

Nya ansvarsområden på Avanza efter chefsavhopp

Rikard Josefson, vd för Avanza.
Olof Swahnberg
Uppdaterad: 07 nov. 2019Publicerad: 07 nov. 2019

Tre personer från Avanzas ledningsgrupp har lämnat bolaget under det senaste året. Maria Christofi Johansson, chef för kundsupport och med i ledningsgruppen, är en av dem. Det fick vd Rikard Josefson att se över ansvarsområdena i ledningsgruppen, uppger han för Realtid. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Maria
Christofi
Johansson

– Det är rätt odramatiskt. Det var efter 19 år dags att testa något nytt, det är inte konstigare än så, säger Maria Christofi Johansson.

Maria Christofi Johansson slutade på Avanza i slutet av oktober, men är tillgänglig för bolaget till årsskiftet. Hon säger att hon vill ha nya utmaningar: 

– När man har vunnit SKI nio år i rad och pris för bästa service (för finansiella tjänster av Service Score, reds anm.) fem år i rad finns det inte någon utmaning längre, säger Maria Christofi Johansson.

Maria Christofi Johansson uppger att hon brinner för kundservice, kundupplevelsen och digitalisering och att hon tänker öppna eget och konsulta inom det området. 

– För mig var det bra timing. Jag älskar Avanza, det är därför jag inte slutat tidigare. Jag är fortfarande aktieägare och tänker behålla aktierna, säger Maria Christofi Johansson. 

Utöver Maria Christofi Johansson har även Malin Nybladh, HR-chef, lämnat bolaget tidigare i år och Annika Samaries, vd för Avanza Pension, lämnade Avanza i slutet av förra året. 

– Annika Samaries och Maria Christofi Johansson har båda jobbat länge på Avanza och kände att om de ska göra något annat är det dags att byta spår nu. Malin Nybladh jobbade i tio månader, kom inte från finansbranschen och kände att det inte var rätt ställe för henne, säger Avanzas vd Rikard Josefson. 

ANNONS

I och med att Maria Christofi Johansson valde att gå vidare fick det Rikard Josefson att se över ansvarsområdena i ledningsgruppen, uppger han. 

– Det  fick mig att tänka till, finns det något bättre vi kan göra i vår organisation i stället för att bara slentrianmässigt anställa någon i samma roll och i det här fallet tyckte jag det, säger Rikard Josefson till Realtid.  

Organisationsförändringen innebär bland annat att private banking läggs direkt under vd.

– Jag vill ha den lite närmare mig eftersom det är ett viktigt tillväxtområde för oss.

Gunnar Olsson, som är operativ chef med ansvar för mäkleri och back-office, får i och med förändringen även ansvar för kundrelationer. En ny kundservicechef ska rekryteras och kommer inte att sitta med i ledningsgruppen, enligt Rikard Josefson. 

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olof Swahnberg
Olof Swahnberg
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Europas växande energikris – vår nya vardag?

Europas energikris visar inga tecken på att lätta och de stora prisskillnaderna mellan sommar och vinter kan bli ett bestående inslag i européernas vardag. Den gröna omställningen har hittills inte kunnat leverera den stabilitet som energimarknaden kräver. Ett grundläggande problem är det fortsatta beroendet av naturgas, särskilt under vintermånaderna när behovet är som störst och […]