Intresset för aktierelaterad ersättning är fortsatt högt och flera nya trender är tydliga. En förändring är att allt fler aktieprogram kräver någon form av prestation för att de ska lösas ut. Det här visar PwC:s återkommande studie av incitamentsprogram i börsbolag, som genomförts i drygt 20 år.
Ny rapport: Här är tydligaste trenden för incitamentsprogram
Mest läst i kategorin
383 bolag lade under 2022 fram förslag om att införa aktiebaserade incitamentsprogram. Det är en ökning med mer än 150 procent på fem år, enligt Magnus Lidén, som är ansvarig för studien på PwC.
Trenden går mot prestationsvillkor
När studien startade 2002 var optionsprogram vanligast förekommande på de svenska börslistorna. Successivt har dock aktieprogrammen ökat i popularitet och då särskilt bland bolag på Mid Cap- och Large Cap-listorna.
Under senare år har studien visat på ett ökat intresse för så kallade icke-finansiella prestationsvillkor som relaterar till hållbarhet. Den här utvecklingen gäller både för sociala och miljömässiga prestationsvillkor, och i årets studie utgör de cirka 10 procent av villkoren.
Få program för alla anställda
Studien visar att 78 procent av programmen riktar sig till någon av kategorierna ledande befattningshavare, nyckelmedarbetare, vd eller styrelsemedlem. Samtidigt vänder sig nu så få som 21 procent av programmen till samtliga medarbetare i verksamheten.
Om studien
Sedan 2002 har PwC studerat hur noterade bolag arbetar med aktierelaterade incitamentsprogram. Den senaste sammanställningen innehåller förslag till beslut av program på de bolagsstämmor som ägde rum år 2022. Totalt omfattar studien 878 bolag representerade på Nasdaq Stockholm och Nordic Growth Market (NGM), samt marknaden First North.