Realtid

Ny nordisk konsultjätte ska hjälpa företag ur krisen

Hans-Henrik Beck och Dan Kuzmic leder nya större Bain & Company i Norden. Foto: Bain & Company.
Hans-Henrik Beck och Dan Kuzmic leder nya större Bain & Company i Norden. Foto: Bain & Company.
admin
admin
Uppdaterad: 06 apr. 2020Publicerad: 06 apr. 2020

Managementkonsultbolaget Bain & Company växer rejält i Norden genom ett nytt förvärv mitt under coronapandemin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den amerikanska managementkonsultjätten Bain & Company går samman med danska snabbväxande byrån Qvartz. 

– Konkret innebär det att Bain köper Qvartz. Formellt blir vi ett gemensamt team med över 450 medarbetare och 50 partner, säger Dan Kuzmic, Nordenchef på Bain & Company.

Det sammanslagna bolaget ska heta Bain & Company. Det ska ledas av två ”managing partners” – Dan Kuzmic själv samt Qvartz medgrundare och högste chef Hans Henrik Beck. Kuzmic är amerikan bosatt i Stockholm medan Beck är dansk. 

Dan Kuzmic vill inte berätta vad Bain & Company har betalat för Qvartz, men han avslöjar att diskussioner har pågått sedan augusti 2019.

– Vårt partnerteam har vuxit 30 procent bara det senaste året. Men vi ville snabbspola utvecklingen. Vi hittade Qvartz och försökte förstå hur de har kunnat bli så framgångsrika. Samtidigt behövde vi förstå oss på deras värderingar och drivkrafter så att vi vet att vi passar ihop, säger Dan Kuzmic.

Qvartz har vuxit snabbt sedan det grundades för 18 år sedan och nyligen också inlett en internationell expansion. Bolaget har exempelvis kontor i Singapore, New York och Sydney. Företaget har 425 anställda varav 250 i Norden.

Det sammanslagna bolaget får 450 anställda i Norden med kontor i Köpenhamn, Helsingfors, Oslo och Stockholm. Bain har globalt 58 kontor, över 10 500 anställda och närvaro i 37 länder.

Redan i slutet av 2019 tecknades en avsiktsförklaring om samgåendet. På onsdagen i förra veckan firade man samgåendet internt och idag måndag offentliggörs det formella nya bolaget. 

ANNONS

– Normalt sett skulle vi ha haft ett stort fysiskt event dit folk skulle ha tagit sig med flyg. Det är omöjlig i dessa tider. Det är inte ens möjligt för samma arbetsgrupp att träffas fysiskt, vi har arbetat hemifrån de senaste sju veckorna. Vi började invigningen med ett möte via videokonferensplattformen Zoom och avslutade med att skåla. Vår globala chef var med liksom Asienchefen och chefen för New York-kontoret. Alla skålade virtuellt, säger Dan Kuzmic.

Det är inte bara riskabelt att träffas fysiskt i coronatider. Permitteringar och uppsägningar står som spön i backen. Likaså konkurserna. Just för managementkonsulter har ökningen i konkurser ökat 80 procent bara i mars jämfört med motsvarande period föregående år enligt data från kreditupplysningsföretaget Bisnode. Den markanta uppgången förklaras med att det knappt var några konkurser alls 2019. Det är också främst de mindre managementkonsulterna som har det kämpigt.

– Bain har funnits i 50 år. Jag har personligen varit med om ett antal konjunkturnedgångar. Vi har en manual för hur vi ska göra. Vi har exempelvis en hälsosam balansräkning och god likviditet så att vi kan rida ut en storm. 

Men när bolag får det kämpigt med den akuta ekonomin brukar det första de gör vara att skära i sina konsultkostnader.
– Det stämmer, men vi kan samtidigt hjälpa många av våra klienter och ge dem råd och investera djupare i vår relation, säger Dan Kuzmic.

– Den typ av frågor vi får nu har ändrats 180 grader jämfört med före corona. För det första sätter många upp ett beredskapsrum där man hanterar taktiska dagliga frågor. Det kan handla om hur de ska lyckas hålla sig likvida och solventa, många har problem på två kvartals sikt. Det andra handlar om långsiktig planering, hur man ska anpassa sig för situationen när vi har kommit ur krisen.

Dan Kuzmic ser redan tecken på att det kan bli ett ”nytt normalt” efter coronakrisen. För bara ett par månader sedan hoppade konsulten på ett plan när man skulle träffa en kund. Nu ser många att det fungerar bra att använda vidoekonferenssystem, chattprogram, digitala samarbetsverktyg och telekommunikation i olika former. 

– Det är en intressant dynamik för oss som konsulter, säger Dan Kuzmic.

Huvudkonkurrenterna i Norden, ”Scandinavia” som Dan Kuzmic säger, är McKinsey & Company och BCG (Boston Consulting Group). 

ANNONS

Ni säger i pressreleasen att ni vill bli ”nummer ett”. Hur menar ni då?

– Då menar jag inte nödvändigtvis i storlek, även om det är en ambition på sikt. Framför allt vill vi vara nummer ett när det gäller att ha de mest intressanta kunderna, få de mest utmanande frågorna, att ha de duktigaste medarbetarna och att vara mest attraktiv som  arbetsgivare. 

– Vi vill också vara nummer ett bland chefer i Norden som vill transformera sina verksamheter till något mer värdefullt för sina kunder. 

Dan Kuzmic hävdar att Bain sätter kundens framgång högst och också mäter framgång på det sättet. I vissa fall är det lätt att utvärdera. Exempelvis ett riskkapitalbolag som går in i en investering och senare säljer med stor förtjänst. I andra fall kan det handla om mer abstrakta och mjuka värden som hur man bygger arbetsgrupper som både presterar och lär sig bättre.

Ett av Bains expertområden är finansbranschen. Här handlar det mycket om digitalisering och att utnyttja teknik både för effektivisering och för innovation.

– Globalt sett är det övergripande intrycket att mycket innovation kommer just från den nordiska regionen. Titta bara på betalningsinfrastrukturen i Sverige. För någon som jag som kommer utifrån är det uppenbart: Hur man kan använda Swish och kontaktlösa betalningar överallt. I Storbritannien och ännu mer i USA är det ett betydligt större fokus på fysisk valuta. Här kommer jag inte ihåg när jag använde fysiska kontanter.

Dan Kuzmic hävdar att Bain i kraft av att vara ett globalt konsultföretag samtidigt kan hjälpa kunder i andra regioner att lära av nordisk innovation och att hjälpa nordiska företag att nå ut bredare. Många svenska techbolag vill exempelvis lära sig mer om Palo Alto och andra innovativa centra i USA.

– Företag idag behöver ha sömlösa team. Nu får vi en stor fördel av att få del av Qvartz nordiska innovationsexpertis.  

ANNONS

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

De spås bli vinnande aktier under 2025

Efter ett utmanande år för biltillverkare ser 2025 desto ljusare ut för fordonssektorn, åtminstone om du frågar Deutsche Bank. Storbanken pekar nämligen ut Tesla och svenska Autoliv (börskurs Autoliv) som nyckelaktier att satsa på. Deutsche Banks analytiker ser särskilt positivt på Teslas position inom självkörande teknik, som väntas bli en avgörande konkurrensfördel under 2025. Missa […]