Realtid

Ny fullträff för Creandum

Fredrik Cassel, partner på Creandum och styrelseledamot i Depop.
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 03 juni 2021Publicerad: 03 juni 2021

Depop har 30 miljoner användare som köper och säljer begagnade kläder.  Bolaget finns i närmare 150 länder, men har haft särskilt stora framgångar i Storbritannien och USA. Det rapporterar DI.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det svenska riskkapitalbolaget Creandum har varit en av Depops större ägare.

– Egentligen hade vi planerat att Depop skulle börsnoteras under nästa år, men ibland dyker det upp möjligheter som är för bra för att tacka nej till. Det är en bra affär utifrån alla dimensioner: investerarna får så klart en bra avkastning, men inte minst kan Depop fortsätta växa och förverkliga sin vision tillsammans med Etsy, säger Fredrik Cassel, partner på Creandum och styrelseledamot i Depop till DI Digital.

Under 2020 såldes kläder till ett värde om 650 miljoner dollar, motsvarande 5,4 miljarder kronor, på Depops plattform. 

Creandum ägde ungefär 10 procent av aktierna i Depop vid försäljningen till Etsy, en post som blir värd 1,35 miljarder kronor.

För två veckor sedan gjorde ett annat Creanduminnehav, tyska aktiemäklaren Trade Republic, en kapitalrunda. Bolaget tog in 7,5 miljarder kronor, vilket innebar en värdering på 44 miljarder kronor. 

Ägarandelen för Creandum, som är största ägare i Trade Republic med ungefär 20 procent av aktierna,  är efter rundan värd närmare 9 miljarder kronor.

 

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS