Realtid

Ny app vill utmana Bank-id

Johan Henrikson är vd på Verisec. Foto: Verisec och Pixabay
admin
admin
Uppdaterad: 23 feb. 2017Publicerad: 23 feb. 2017

IT-bolaget Verisec ska lansera en ny id-app som siktar in sig på nischbanker, idrottsföreningar och spelbolag. "Det finns en stor efterfrågan på alternativ", säger bolagets vd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bank-id ägs av en rad nordiska storbanker som erbjuder tjänsten till totalt 8 miljoner kunder. Och appen väntas användas närmare 2,5 miljarder gånger under 2017, enligt bankid.com.

Nu vill IT-säkerhetsbolaget Verisec utmana den populärare id-appen med en egen tjänst för identifiering under namnet "Freja e-id" som lanseras efter sommaren i samarbete med 2.000 ATG-butiker runt om i Sverige där användarna kommer kunnna aktivera tjänsten.

– Det finns allt från idrottsföreningar till spelföretag och nischbanker som i dag inte är anslutna till Bank-id som kan ha behov av en starkare identifieringslösning. De som använder Bank-id i dag kommer säkert fortsätta med det, men vi bedömer att det finns en stor efterfrågan på alternativ, säger Johan Henrikson, vd på Verisec.

Bolaget har redan sålt tekniken bakom appen till en rad olika finansaktörer i Europa, Sydamerika och USA. Även svenska banker använder den internt, enligt Johan Henrikson. Men nu gör alltså bolaget en nationell storsatsning.

– Vi blir ju oundvikligen en konkurrent till Bank-id och tror att det finns goda möjligheter att skapa en marknadsplats för andra typer av identifikationstjänster. Långt ifrån alla branscher är kopplade till Bank-id samtidigt som id-stölderna ökar, säger Johan Henrikson.

2015 uppgick snittbeloppet för ett id-bedrägeri till 65-000 kronor, enligt statistik från UC. Det är en ökning med 20 procent, jämfört med 2014. De senaste fem åren har också antalet så kallade bedrägerispärrar hos UC ökat med 300 procent. 

Verisec ska ta ut en månads- eller kvartalsavgift för sin lösning, i motsats till Bank-id som tar betalt för varje transaktion. IT-bolaget tror att upplägget kan locka de som vill få en tydlig kostnadsöverblick.

Så småningom kan även ATG komma att använda sig av tjänsten för egna ändamål.

ANNONS

– Det skulle kunna vara ett sätt för dem att få bort sin kontanthantering från travbanorna, men också användas i deras butiker eller digitala spel, säger Johan Henrikson.  

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS