Nu svarar ICA på entreprenören Jens Nylanders anmälan till Konkurrensverket om misstänkt kartellbildning. Svaren ges i branschtidningen Dagligvarunytt, som fram till år 2020 hette Icanyheter.
Nu svarar ICA på kritiken om kartellanklagelser och dolda utdelningar
Mest läst i kategorin
ICA pressar leverantörer att betala miljonbelopp till hemligt bolag i Schweiz. Det var den senaste artikeln i serien om hur dataentreprenören Jens Nylander granskat ICA och funnit mer 6 miljarder i dolda utdelningar hos ICA-handlarna och uppgifter om centralstyrda ICA-priser. Insikterna fick Jens Nylander att anmäla ICA Gruppen till Konkurrensverket för misstänkt kartellbildning.
Nu svarar Göran Blomberg, vd på ICA-handlarnas Förbund, på kritiken. Det gör han i branschtidningen Dagligvarunytt, som grundades 1968 under namnet Icanyheter – något som tidningen också hette fram till för tre år sedan.
Det första bemötandet handlar om det faktum att ICA-handlarna kompletterar de ordinarie aktieutdelningarna med stora belopp i extra utdelningar samt använder en kostnadsslagsindelad förkortad resultaträkning och flyttar nettoomsättningen till en fotnot. Det är inget regel- eller lagbrott, men hindrar effektivt insyn från upplysningsföretag såsom exempelvis Allabolag, Proff och Hitta.se.
Detta faktum har fått medieaktörer som DN att publicera felaktiga artiklar, men även lockat lokalmedia som Folkbladet och Bohusläningen att göra nya, korrekta, publiceringar om lokala jätteutdelningar som inte tidigare har varit kända.
– Det finns inga dolda utdelningar. Antingen tar man en utdelning på en ordinarie bolagsstämma eller så tar man en utdelning på en extra bolagsstämma, det här följer helt aktiebolagslagen, så här fungerar det i andra bolag också. Ibland tar man det på en extra bolagsstämma för man tycker att man har extra likviditet eller att man av någon anledning inte tagit den fulla utdelningen på ordinarie stämman. Det här är vanligt och inget konstigt, säger Göran Blomberg till Dagligvarunytt.
Det andra bemötandet från Göran Blomberg handlar om den misstänkta kartellbildningen, då Jens Nylander kunde visa att priserna i ICA:s butiker i stor utsträckning styrs centralt och dessutom är geografiskt och tematiskt uppdelade. Enligt Göran Blomberg så stämmer detta dock inte.
– Nej, det fungerar inte på det sättet. Man behöver ibland olika stöd för att hantera prissättning på upp till 25 000 artiklar i vissa butiker, så man utgår från en bas. Sedan sätter man priserna själv utifrån den marknad man befinner sig på och det är upp till handlarna själva. Det är en felaktig slutsats av den undersökning han har gjort, säger han till Dagligvarunytt.
Göran Blomberg bemöter även det faktum att leverantörer pressas att betala miljonbelopp till företaget Epic Partners i Schweiz och får frågan vart de pengar som hamnar på Epics konto tar vägen:
– Det finns inga dolda pengar någon annanstans, det här är för att få lägre inköpspriser mot de globala jättarna och där gör man förhandlingar på det här sättet, säger Göran Blomberg till Dagligvarunytt.
Han bemöter också Nylanders uträkning att drygt 1250 ICA-handlare har delat ut 21 miljarder kronor i vinster sedan 2015 – något som visar att marginalerna inte är så låga.
– Jag tycker han ska räkna en gång till, det har han uppenbarligen inte gjort. Av de 21 miljarderna går cirka 3,5 miljarder till ICA eftersom ICA har vinstdelningsavtal med de större butikerna. Tar man de här utdelningarna och jämför med den omsättning som har varit blir det här kanske 2 procent, och det stämmer väldigt väl med hur det ser ut. Den genomsnittliga rörelsemarginalen för butikerna inom ICA ligger runt 3 procent, det är så det ser ut och det är ingen uppseendeväckande marginal, säger Göran Blomberg till Dagligvarunytt.
Jens Nylander tog honom på orden och räknade därför om siffrorna, och kunde nu inkludera några av de senast inrapporterade årsboksluten 2022 och 2023. Resultatet blev att han hittade utdelningar om ytterligare 237 miljoner kronor, utöver de 6 miljarder som han redan har identifierat.