Danske Bank släpper en open banking-lösning som gör det möjligt för företag att se all sin kontoinformation från samtliga nordiska banker. Enligt pilottestet finns potential att spara två-fem timmar i administration per vecka med tjänsten.
Nu kan företag se sina konton oavsett bank
Mest läst i kategorin
Tillsammans med danska fintechbolaget Nordic API Gateway har Danske Bank lanserat en så kallad aggregator för företagskonton. Den är ett tillägg till Danske Banks företagsplattform District, som är tänkt att fungera som företagets virtuella kontor.
– Vi är först ut på marknaden med det här. Flera banker har liknande tjänster för privatpersoner men inte för företag, säger Stefan Granlund, ansvarig för fintechområdet på Danske Bank i Sverige.
I Danmark har aggregatorn körts som en pilot i 14 månader för hundra företagskunder. Nu går Danske Bank vidare med en skarp lansering i Danmark. I Sverige sker en första lansering till en begränsad skara kunder redan i juni. Till hösten följer övriga nordiska länder.
– Det tar jättemycket tid för företagen att samla in och administrera informationen, säger Stefan Granlund.
Resultaten från piloten är att företagen i snitt sparade två till fem timmar i administration i veckan. I vissa fall två timmar om dagen.
– Exempelvis advokatbyråer kan sitta på 300 konton, säger Stefan Granlund.
Som Realtid tidigare har berättat har DNB en aggregator för privatpersoner i sin mobilbank, som Nordic API Gateway varit med att ta fram. Nordea lanserade nyligen en liknande lösning med hjälp av svenska fintechbolaget Tink.
Det är tydligt att storbankerna samarbetar med fintechbolagen på området. Men också allt mer med varandra. Danske Bank har exempelvis ett samarbete med DNB inom flera områden.
– Open banking kommer av PSD2-direktivet. Nu när vi kommit en bra bit med det ser vi vilka möjligheter det ger att samarbeta. Man samarbetar på vissa punkter och försöker sticka ut på andra istället. Det behövs, idag har många svårt att skilja på bankerna annat än räntan på bolånet, säger Stefan Granlund.
Flera aktörer säger att många banker samtidigt är skeptiska och har bristfälliga API:er?
– Alla större förändringar kommer att möta motstånd. Nu börjar det sakta mogna. Vi kommer att få se att fler banker öppnar sig mycket bredare och att de ser en uppsida. Om du hade frågat om Swish tio år i förväg hade man nog tyckt att det var otänkbart, säger Stefan Granlund.
– Min egen erfarenhet som tidigare fintechentreprenör är att bankerna var helt ointresserade för några år sedan, men nu är de flesta i samarbetsfasen.
Danske Banks företagsplattform District är webbaserad. Kontoinformationen i den nya tjänsten, “konton från andra banker”, uppdateras fyra gånger om dagen som default, men går att ställa om i andra intervall.
– Man sätter upp sin egen dashboard i systemet. Vissa vill se alla konton i en viss valuta, till exempel alla dollarkonton. Man kan också vilja ha det uppsatt enligt en koncernstruktur, säger Stefan Granlund.
Nordic API Gateway står för API:erna, grännsitten, som gör det möjligt att komma åt kontoinformationen från de olika bankerna. Resten har Danske Bank själva utvecklat.
– Det här rimmar väl med den strategi vi har att gå mot en mer individuellt anpassad kundupplevelse. Open banking möjliggör det. Tidigare var vi fast i legacysystem och det var svårt att byta ut tjänster och produkter. Nu är det mycket enklare att koppla på och av tjänster. På det sättet går det mycket snabbare att komma ut på marknaden.
Framöver har Danske Bank planer på att kunna hjälpa till snabbare med företagskrediter. Eftersom all nödvändig kontoinformation nu finns tillgänglig öppnas ytterligare vidareutveckling på det området.