Hörslursbolaget Jays började handlas på Aktietorget på tisdagen – en dag efter norrmännens nationaldag. Realtid.se har kollat hur det går, och talat med bolagets norska vd Rune Torbjörnsen.
Nu är han åter börs-vd
Mest läst i kategorin
Jays grundades för ett par år sedan av Jens Nylander, som nu tagit sin hand ifrån bolaget. Idag var det dags för listning på AktieTorget, Patrik Engellaus lista för entreprenörsbolag.
I skrivande stund (innan Realtid.se:s reporters dator kraschade) har aktier för drygt 40.000 kronor bytt ägare. Senast en köpare och säljare kom överens gällde det 70 aktier à 6 kronor styck – total köpeskilling: 420 kronor – vilket kan jämföras med emissionskursen 6:10 kronor per aktie.
Realtid.se får tag i vd Rune Torbjörnsen, som tidigare varit vd i betydligt större bolag än Jays, som knappt omsätter någonting: Doro och JP Bank finns med under ”VD för” i hans cv, och på Anoto var han ”vice president” – vilket inte ska förväxlas (vilket Realtid.se gjorde i en tidigare version av denna artikel) med vice vd: Anoto hade vid tillfället 5-10 st ”vice presidents”.
– Det är lite tidligt än att säga hur det känns, säger Torbjörnsen.”Tidligt” eftersom han är norrman, varför den 18 maj för honom personligen kan antas vara jobbig oavsett hur aktiekursen går.
Han berättar att det är fullt upp med operativa frågor för hans del. Kontoret i Västerås har just slagits samman med det i Stockholm – ”vi sitter på Åsögatan, en virkelig kreativ miljö” – och nya modeller är på väg att lanseras i maj.
Var kommer man att kunna köpa dem?
– Än så länge har vi avtal med distributören Luthman, vilket gör att man kan köpa dem på 4sound, Musikbörsen och Pause.
Det var specialbutiker som 4sound och Musikbörsen som Jens Nylander kritiserade att Jays finns i, i stället för i allmänna butiker som Elgiganten och Media Markt, när Realtid.se intervjuade honom under teckningsperioden.
Men reklam riktad till allmänheten är på väg, enligt Rune Torbjörnsen: en av köparna av aktier var fonden Aggregate, som i stället för med pengar betalade sina aktier med medieutrymme i medier som riktar sig till allmänheten. Vilka kanaler det rör sig om vill Torbjörnsen inte gå in på, men han säger att de specialtidningar Jays hittills synts i kommer att kompletteras med mer breda medier tack vare Aggregate.
För utfallet av nyemissionen hänvisar Torbjörnsen till en pressrelease på Aktietorget. Där framgår att emissionen på 9,7 miljoner kronor fulltecknades, varav två miljoner alltså var i form av löften om annonser. Aktier köpta av icke-garanter uppgick till två miljoner kronor.
Fotnot: strikt taget är Torbjörnsen kanske inte börs-vd, eftersom Aktietorget inte är en börs i strikt bemärkelse.