Norwegian och Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) etablerar gemensamt bolag som ger medlemmar i olika lojalitetsprogram betydligt fler valmöjligheter än i dag. Bolaget kommer att skapa en gemensam förmånsvaluta och plattform där medlemmar kan tjäna och använda poäng över olika program. Norwegian och Strawberry kommer att äga lika mycket i det nya bolaget.
Norwegian och Strawberry skapar gemensam förmånsvaluta
Den digitala förmånsvalutan ska ersätta de poängsystem som finns i de olika lojalitetsprogrammen idag. Det innebär att medlemmar som tjänar poäng på hotellvistelser kan välja att använda poängen för att betala flygresor – eller vice versa.
– Jag är väldigt glad över det här samarbetet med Strawberry och att vi tillsammans skapar något som ger ännu fler kunder ett större utbud av tjänster och valmöjligheter, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen i en skriftlig kommentar.
Inledningsvis blir det Norwegian Reward och Strawberrys lojalitetsprogram som ingår i samarbetet men planen är att framöver inkludera fler ledande aktörer från hela Norden.
– Det kommer att bli en ”game changer” för medlemmar och gäster. Vi ser fram emot att påbörja resan tillsammans med Norwegian, säger Petter A. Stordalen, ägare och grundare av Strawberry.
Norwegian och Strawberry har tillsammans cirka 7,5 miljoner medlemmar i sina respektive lojalitetsprogram i Norden. Fler detaljer om bolaget och förmånsvalutan kommer att kommuniceras vid lanseringen senare i år. De två befintliga programmen Norwegian Reward och Strawberrys lojalitetsprogram kommer att fortsätta med båda sina medlemserbjudanden och kommer även fortsättningsvis att ägas av Norwegian respektive Strawberry.