Medarbetare på norska Nordea som har standardiserade arbetsuppgifter måste redogöra för sin arbetstid i ett tidregistreringssystem. Men flera anställda uppger att de känner sig övervakade av de nya rutinerna.
Norska Nordea-anställda känner sig övervakade
I tidregistreringssystemet som banken infört måste all arbetstid redogöras för. Undantaget gäller en halvtimmes lunch och ytterligare en halvtimme som är avsatt för att hämta kaffe och andra aktiviteter.
Men det nya systemet har stött på patrull. Flera medarbetare känner sig nu övervakade i arbetet.
Det har lett till att norska Finansforbundet anmält banken till Datatilsynet. Fackförbundet skriver i sin klagan att systemet kan påverka arbetsmiljön och medföra ökad stressnivå och arbetspress.
Finansforbundet får medhåll av en professor vid norska Handelshögskolan BI, Bård Kuvaas, som säger att det hela verkar vara en modern form av time management från 1920-talet.
Kuvaas_150.jpg
Han förstår inte hur Nordea har kunnat komma på idén att införa detta.
– Det är inte bara omänskligt att robotisera människor. Det är inte heller produktivt, säger Bård Kuvaas i en intervju med Dagens Næringsliv, som är ett av flera norska medier som rapporterat om saken.
Nordea Norge skriver i ett pressmeddelande på sin hemsida att man tar medarbetarnas känsla av övervakning på allvar.
Roppestad_150.jpg
– Det är flytet i arbetet som ska mätas, inte individuella prestationer. Vårt jobb förändras hela tiden. En uppgift som förr tog lång tid kan bli mindre tidskrävande på grund av digitaliseringen. Därför behöver vi information om tidsåtgången på gruppnivå för att kunna bemanna på rätt sätt, säger Kjell Roppestad, HR-direktör.
Banken skriver vidare att man kommer ha en fortsatt dialog med facket angående tidregistreringssystemet.