Varumärkesbyggande och sociala medier är viktiga verktyg för att rekrytera rätt människor, det menar internet-banken Nordnets hr-chef Jenny Garneij. Nordnet växer så det knakar och får allt oftare rekrytera från utlandet för att hitta rätt kompetens. Detta bidrar i sin tur till mångfalden inom företaget, något man jobbar aktivt med.
Nordnets hr-chef: "Man ska brinna för att omdefiniera den finansiella världen"
Mest läst i kategorin
Realtid Karriär träffade Jenny Garneij, Nordnets hr-chef, och Heidi Ershult, rekryteringsansvarig för it inom Nordnet, för att höra lite om hur de ser på rekrytering och vad som krävs för att landa ett jobb på denna en av de ledande digitala bankerna i Norden med runt 450 anställda, varav 350 i Sverige. Och som har cirka 600.000 kunder bara här i landet.
Hur skulle ni beskriva Nordnet för någon som inte känner till banken alls?
Jenny: Nordnet är en digital bank för kunder som vill göra sina investringar och hantera sitt sparande på nätet. Man sköter sin portfölj i realtid med hjälp av våra verktyg. Eftersom vi har en digital plattform kallar vi oss även för ett tech-bolag, helt enkelt ett teknikbolag som erbjuder finansiella tjänster.
Vilken är Nordnets usp?
Jenny: Jag skulle vilja nämna tre stycken – avgiftsfria indexfonder i alla nordiska länder, marknadens förmånligaste värdepappersbelåning, och inte minst vårt investeringsnätverk Shareville.
Heidi: Man skulle kunna beskriva Shareville som ett slags Facebook för sparande där man kan se andras profiler och portföljer. Där syns vilka investeringar man gör och hur det går för dem, dock utan några synliga summor. Allt handlar om att inspirera, och lära av, varandra. Allt från professionella traders till vanliga sparare använder sig av Shareville.
Ni har inga investeringskonsulter inom Nordnet bank?
Jenny: Nej, vi arbetar inte alls med rådgivning. Vi tror på kraften hos individen och på att alla på egen hand kan bli duktiga på att sköta sitt sparande. Sedan har vi väldigt bra produkter och tjänster som kunderna kan använda för att lära sig och hela tiden bli bättre.
Heidi: Vi har också profilerade sparekonomer som står på spararnas sida och som dagligen bloggar och twittrar för att inspirera.
Vilken sorts personer är det ni rekryterar till Nordnet?
Jenny: Personer som brinner för att omdefiniera den finansiella världen, för det vill vi göra. Att man brinner för att göra livet enklare och bättre för alla sparare, att man tycker om att vara med och påverka och vara en del av ett sammanhang. Vi behöver alltid duktiga medarbetare till våra tech-team och vår kundservice, men vi söker också talanger till Legal och Compliance. Även exempelvis personer som är duktiga på UX-design; det är viktigt att Nordnets gränssnitt känns välkomnande för våra kunder.
Heidi: På it-sidan som jag ansvarar för är det mest skickliga utvecklare som vi söker, vilket är en bristvara. Vi rekryterar till och med folk från utlandet för att få duktiga personer till oss. Vi har exempelvis en "finders fee" till medarbetare som tipsar om intressanta personer.
Hur gör ni för att lyckas attrahera denna "bristvara"?
Heidi: Vi jobbar mycket med vårt varumärke och försöker synas överallt, från marknadsdagar för nyutexaminerade till att vi är ute på olika "meet ups". Vi arrangerar även egna event där vi bjuder in och berättar om varför man ska jobba hos just oss. Vi arbetar också mycket med sociala medier, där lägger vi ut precis allt vi gör för att attrahera alla möjliga olika målgrupper.
Jenny: På Nordnet är vi måna om ett personligt tilltal, och alla här arbetar som ambassadörer för vårt varumärke. Prestigelöshet och högt i tak är kännetecken för oss och vi hoppas att det uppfattas som attraktivt. Vår vd Håkan Nyberg är alltid synlig ute kontorslandskapet och reser regelbundet runt och träffar medarbetare i alla länder.
Vilka är era bästa tips för att få jobb hos er, och även inom finansvärlden i stort?
Jenny: Förutom att man har den kompetens som krävs för jobbet så bör man alltid vara påläst om det företag man söker sig till, och ha ett genuint intresse för finans. Man ska ha en vilja att vara med och förändra, att hela tiden försöka hitta nya smarta sätt att arbeta. Att man har driv och stort engagemang, och inte minst att man är en "team player" och bra att på att samarbeta.
Har ni någon uttalad målsättning när det gäller mångfald och diversifiering bland era anställda exempelvis vad gäller ålder, kön och etnisk bakgrund?
Jenny: Vi har förmånen av att vara ett rätt diversifierat företag men vill alltid bli ännu bättre på framför allt balanserad könsfördelning. Vi har exempelvis tio olika nationaliteter inom it; de bästa personerna finns ju inte nödvändigtvis i Sverige. Vi jobbar tillsammans med Korta vägen som är ett introduktionssamarbete med Stockholms universitet för utlandsfödda akademiker. Vi samarbetar även med Jobbsprånget som riktar sig till nyanlända personer som har examen och arbetserfarenhet. Det vi som sagt kan bli bättre på är jämställdhet, speciellt inom tech är det en utmaning att rekrytera kvinnor. Jämställdhet är något som ligger vår vd väldigt varmt om hjärtat, så vi försöker hela tiden tänka på könsfördelningen både i rekrytering och successionsplanering. Inom tech blir vi allt bättre på det och i ledningsgruppen är det redan fifty-fifty kvinnor och män.
Hur är det med åldersfördelningen då?
Heidi: Vi har jättestor åldersspridning, allt från nyexade 20-plussare till medarbetare över 50. Medelåldern bland våra anställda är 34 år. Vår vd brukar säga att "ålder är ett väldigt dåligt mått på kompetens". Självklart är det en tillgång om man har lång erfarenhet av något, men ålder är inte en faktor; det som spelar roll är kompetensen och förmågan hos varje individ.
Jenny: Vi vill såklart attrahera från alla målgrupper och vill att man blir kvar hos oss och växer med Nordnet. Samtidigt är vi lite av ett växthus för unga talanger som jobbar hos oss ett par år för att sedan kanske gå vidare i sin karriär. Även om vi har duktiga och uppskattade medarbetare som går vidare utanför Nordnet så försöker vi känna stolthet för att de får nya utmaningar tack vare sin tid hos oss. Att vara kvar och göra lång karriär på Nordnet har vi fina förutsättningar för. Man kan skifta mellan olika funktioner och länder och vi har flera exempel på personer som kommit in på kundsidan och som några år senare är produktägare för en specifik tjänst. Nordnet är ett bolag där man verkligen kan skapa sin egen karriär.