Nätbanken ska förbättra sin kundupplevelse med hjälp av artificiell intelligens från IT-bolaget IPsoft. Inom kort kommer Nordnets kunder kunna interagera med den digitala medarbetaren Amelia.
Nordnet lanserar AI-stödet Amelia
Mest läst i kategorin
I sin första roll ska Amelia guida sparare genom nischbankens nykundsprocess och hjälpa dem att aktivera sina nyöppnade konton. Amelia har förmågan att snabbt lära sig nya områden, enligt Nordnet, och kan genomföra avancerade dialoger samt respondera på kunders signaler och beteende i realtid
– Det här är ett spännande partnerskap, och ett logiskt nästa steg för Nordnet. Amelia är resultatet av kognitiv forskning och världens mest utvecklade system för artificiell intelligens. Jag ser fram emot att presentera Amelia för våra kunder under hösten, säger Peter Dahlgren, vd på Nordnet, i ett pressmeddelande.
AI-tjänsten släpps under höster och kommer att vara tillgänglig dygnet runt. Amelia är, enligt Nordnet, den mest människolika och välutbyggda plattformen för AI på marknaden. Den har utvecklats sedan 2005 och kan skapa personliga dialoger med slutkunder genom analys av konversationer, data och processer.
– De nordiska länderna är mycket progressiva när det kommer till användande av ny teknologi som kan göra avtryck i marknaden. Nordnets ambition är att bli den ledande digitala banken i Norden och IPsoft är glada att kunna medverka i att tillhandahålla kognitiv teknologi som kan bidra till en starkare kundupplevelse till en bråkdel av alternativkostnaden, säger Chetan Dube, vd på IPsoft.
Genom Amelia ska nischbanken effektivisera kontakten med bolagets kunder samt öka servicegraden.
– Vi har skyhöga ambitioner, och vårt mål är att bygga världens bästa kundupplevelse inom sparande och investeringar. Jag tror inte att man kan åstadkomma det utan att komplettera den mänskliga kundservicen med artificiell intelligens. Det här initiativet ger oss möjlighet att erbjuda support och guidning till våra kunder till obefintliga väntetider under obegränsade öppettider, säger Nordnets vd Peter Dahlgren.