Under de senaste 25 åren har Nordic Choice Hotels etablerat sig som en av de största aktörerna i resebranschen i Norden. Under de kommande tio åren ska hotellkoncernen dubbla antalet hotell samt utvidga fördelarna och tjänsterna som ingår i lojalitetsprogrammet.
Nordic Choice Hotels byter namn till Strawberry
Nordic Choice Hotels grundades under 1990-talet och företaget har sedan dess haft en starkt tillväxt. Under åren 1997 till 2000 växte företaget med ett nytt hotell varannan vecka och 50 nya anställda var tionde dag. Idag är Nordic Choice Hotels den största hotellkoncernen i Norge och Sverigen. I Norden har företaget totalt 214 hotell i fem länder, inklusive Baltikum, 3 000 lägenheter inom affärsområdet Strawberry Living och 15 000 anställda.
Namnbytet blev annonserat av Petter Stordalen själv under hans tal på Vinterkonferensen på Friends Arena under söndagen. Arrangemanget som samlar 2500 anställda och samarbetspartners är en årlig tradition som vanligtvis genomförs i mitten av januari men som på grund av pandemin blev flyttat till juni i år. Där blev det känt att företaget kommer att byta namn under 2023 och att koncernen ska fortsätta med sin multi branding strategi som betyder att koncernen ska fortsätta att erbjuda olika hotellkedjor anpassat till olika målgrupper.
”Målet är att vara den mest spännande reselivsaktören i hela Norden, och då måste vi vidareutveckla företaget genom att bredda produkterna och tjänsterna som ingår i vår lojalitetsklubb och hotellkoncern. För att markera bytet ska företaget byta namn till Strawberry och vi glädjer oss att starta den här resan”, sa Petter Stordalen, som är ägare av Strawberry och grundare av Nordic Choice Hotels.
”Jordgubbsfilosofin” härstammar från Petter Stordalens minnen av att ha sålt jordgubbar åt sin far och utgör grunden i Stordalens affärsfilosofi. När han beklagade sig över den dåliga kvaliteten på jordgubbarna, replikerade hans far ”Du får sälja de jordgubbar du har, för det är de enda jordgubbar du kan sälja.”