Nordeas vd Casper von Koskull säger att branschen måste tänka om i stort sett allt för att bibehålla konkurrenskraften i framtiden. Däribland hur många bankanställda som behövs och vad de ska tjäna. Och så flaggar han för en betydligt plattare organisation framöver, där cheferna kommer påverkas mest.
Nordeas vd: Banklönerna faller när robotar tar över
Mest läst i kategorin
Efter att storbanken flaggat för att de på sikt ska banta bort 6 000 tjänster säger von Koskull att man måste se över hur mycket personal som behövs i bankens alla verksamheter, och att alla verksamheter kommer påverkas.
Det säger han i en intervju med Bloomberg.
Det är inte bara de tjänster som bankens privatkunder erbjuds som påverkas av den tekniska utvecklingen även om det är dessa som det pratas mest om, utan i princip all verksamhet också på andra avdelningar som till exempel investment banking och corporate banking kommer märka av detta.
– Man måste ställa frågan: Vilket värde ger människan och hur påverkar det lönen, säger Koskull och efterlyser mer teknikkunnig personal i framtiden.
Han ser framför sig en plattare organisation i framtiden. När det kommer till den planerade minskningen av antalet anställda så betyder det att “de som sannolikt påverkas mest är chefer på mellannivån och högre upp, eftersom de nivåerna inte behövs, eller borde inte behövas”, enligt Koskull.
– Man behöver inte banker, man behöver banktjänster, säger han.
Men han påpekar också att inget av detta ska göra en karriär i bankvärlden mindre lockande eller tilltalande.
Casper von Koskull säger också att banker som inte följer Nordeas exempel ignorerar driftskostnaderna. Han anser att Nordea sannolikt kommer vara den enda större Europeiska banken som har genomfört en total transformering av dess kärnverksamheter till ett modernt system. Och det ger en helt annorlunda bank med ett annat kostnadsläge.
– I slutändan kommer förändringarna gynna aktieägarna, säger han.