Realtid

Nordea: "Vi ligger absolut i framkant i Sverige"

Per Långsved, chef för privatkundsmarknaden Nordea Sverige och Sverigechef
Per Långsved, chef för privatkundsmarknaden Nordea Sverige och Sverigechef. Foto: Nordea.
Marlene Sellebraten
Uppdaterad: 21 juli 2021Publicerad: 21 juli 2021

Nordea börjar skörda frukterna av sin strategi, innefattande bland annat ett tidigt fokus på digitalisering. "Nordea växte snabbare än marknaden som helhet under första halvåret", säger Per Långsved, Nordeas Sverigechef och chef för privatkundsmarknaden, till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Realtid tidigare skrivit redovisade Nordea totala intäkter om 2 418 miljoner euro för det andra kvartalet, jämfört med 2 090 miljoner euro för motsvarande kvartal i fjol. Räntenettot uppgick till 1 232 miljoner euro (1 091). Provisionsnettot blev 878 miljoner euro (673). Rörelseresultatet före kreditförluster uppgick till 1 287 miljoner euro (1 002). Nordea har höjt sina kostnadsutsikter och räknar nu med kostnader för 2021 om omkring 4,6 miljarder euro, från tidigare under 4,6 miljarder euro.

– Vi redovisar ytterligare ett kvartal som visar på en positiv utveckling mot de 2022-mål vi satt, vilket återspeglar en väldigt hög aktivitetsnivå under kvartalet, säger Per Långsved, Sverigechef för Nordea, till Realtid.

– Det finns ingen silver bullet utan det handlar om att göra allt med våra kunder som utgångspunkt. Nordea har sedan en ganska lång tid tillbaka ställt om och investerat mycket i en bottenplatta mot digitalisering. Till en början var vi kanske lite i otakt med kunderna, men i och med pandemin som har accelererat det digitala kundbehovet, är vi nu i takt. Den strategin börjar vi nu skörda. 

För fem år sedan höjde Nordea tempot på bankens digitalisering och ligger idag, enligt Per Långsved, helt rätt i tiden i Sverige, dels med en högrankad app i Norden och Sverige, dels med en omnikanalstrategi som erbjuder såväl en hög grad av digital självbetjäning som fysiska och digitala personliga kundmöten. 

Föryngrad kundgrupp

Digitaliseringen har även bidragit till att föryngra Nordeas kundgrupp, säger Per Långsved. 

– Inom private banking, som går starkt och där vi har starka tillväxtambitioner, ser vi ett intag av nya kunder. Gemensamt för Private banking och Personal banking är att kundintaget kommer främst från ett yngre segment, mellan 25 till 45 år. De efterfrågar den personliga upplevelsen, som inte bara handlar om face-to-face utan kan även vara en personlig relation i självbetjäningskanalerna.

– Man kan tro att de yngre kategorierna vill göra allt själva, men vi ser att den yngre kundgruppen är även den som vill ha mest rådgivning och mest dialog, till exempel vid bolån som ofta är kundens största affär i livet.

ANNONS

Han konstaterar vidare att efterfrågan för Nordeas tjänster finns tvärs över Sverige. Banken har idag inga planer på att ändra radikalt i sin lokala närvaro, som består av 110 kontor runt om i landet.

– Vi har ingen avsikt av att göra radikala förändringar i vår lokala närvaro; vi rör oss tillsammans med våra kunder. Vi kan stänga eller slå ihop ett kontor här och där om det är motiverat men inget drastiskt, säger han.

Jämfört med andra kvartalet 2020 minskade antalet anställda (omräknat till heltidstjänster) med 2 procent till 27 510 under andra kvartalet 2021. Jämfört med det första kvartalet i år minskade antalet anställda med 1 procent.

Tre kontor blir ett i Stockholm

Storbanken har däremot valt att framöver samla 3600 anställda i Stockholm på ett enda huvudkontor i city vid Kungsträdgården, istället för de tre som finns idag.

– Vi tar nu ett nytt grepp: Nordea är lite uppdelat i olika delar av Stockholm idag. Nu samlar vi våra medarbetare mitt i city och lämnar Mood och Lindhagen stegvis. Alla enheter, både kundmötande enheter och supportenheter, kommer att sitta i city.

Under första kvartalet 2022 flyttar de 350 medarbetare som sitter i Mood-lokalerna till Kungsträdgården medan de som sitter i Lindhagen flyttar stegvis från hösten 2021.

– Det är en investering i lokalen som sådan. Vi anpassar den löpande och vi har lärt oss mycket under pandemin, framför allt att yngre vill ha öppna och flexibla lokaler. Men vi gör på totalen en besparing genom att inte sitta i tre olika byggnader. Vi kommer också att jobba mer flexibelt, med upp till två dagar hemifrån. På sikt innebär det ett mindre antal kvadratmeter.

ANNONS

Personal Banking, Nordeas största affärsområde, redovisade en stark tillväxt under det andra kvartalet. På koncernnivå ökade intäkterna inom Personal Banking med 14 procent till 929 miljoner euro (818) jämfört med motsvarande kvartal i fjol, tack vare fortsatt stark tillväxt inom bolån och ökade intäkter från sparande. Räntenettot ökade även det med 14 procent till 569 miljoner euro (501) under jämförelseperioden. 

I Sverige ökade räntenettot med 10 procent till 199 miljoner euro (171) i lokal valuta jämfört med samma kvartal i fjol, till följd av ökade bolånevolymer och högre utlåningsmarginaler. Utlåningen ökade med 6 procent till 51 miljoner euro (46,6), driven av stigande bolånevolymer (upp 6 procent). Inlåningen ökade med 6 procent till 27,3 miljoner euro (24,9) och avgifts- och provisionsnettot med 17 procent till 111 miljoner euro (89) jämfört med samma kvartal i fjol, huvudsakligen tack vare högre intäkter från sparande och placeringar.

– Personal banking är vårt största affärsområde i Sverige och går starkt både intäkts- och resultatmässigt. Vår naturliga marknadsandel i Sverige på bolånemarknaden ligger på cirka 14 procent och Nordea växte snabbare än marknaden som helhet under första halvåret. Vi växer i nuläget även snabbare än marknaden vad gäller sparande. Vi har fått ett bra helhetsfokus och är mer proaktiva mot kunderna, pratar sparande i alla våra möten. Den positiva återkoppling vi får från kunderna handlar om att vi lyckas kombinera det personliga och digitala. Där ligger vi absolut i framkant i Sverige, säger Per Långsved.

”Nordea växte snabbare än marknaden som helhet under första halvåret. Vi växer i nuläget även snabbare än marknaden vad gäller sparande. Vi har fått ett bra helhetsfokus och är mer proaktiva mot kunderna, pratar sparande i alla våra möten.”

Under  första halvåret 2021 hade Nordea en snabbare tillväxt på nyutlåning än marknaden som helhet, särskilt bland den yngre målgruppen melland 25-45 år. Banken växte i linje med marknaden i april och mer än vår marknadsandel i maj. Nordeas andel av nyutlåningen uppgick till 14,6 procent i april och till 17,2 % i maj exklusive AIF:s (Alternative Investment Funds) och MCI:s (Mortgage Credit Institutions).

Hållbarhetstrenden har gjort ett tydligt och snabbt avtryck på sparmarknaden, säger han.

– Mer än hälften av bruttoflödena, drygt 50 procent, går in i hållbara fonder. Före jul låg andelen på inte mer än 30 procent. 

20 procentig tillväxt inom business banking

ANNONS

Inom Business Banking ökade intäkterna och räntenettot på koncernnivå med 20 procent till 648 miljoner euro (542) respektive 406 miljoner euro (339) jämfört med samma kvartal i fjol. 

I Sverige ökade räntenettot inom Business Banking med 14 procent till 101 miljoner euro (84) i lokal valuta jämfört med samma kvartal i fjol. Utlåningen ökade med 11 procent till 26,7 miljoner euro (23,3),  inlåningen med 22 procent till 18,7 miljoner euro (14,8) och avgifts- och provisionsnettot med 39 procent till 62 miljoner euro (42), samtliga i lokal valuta, jämfört med samma kvartal i fjol.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS