Bedömningen om ett företag, inklusive ett finansiellt företag, kan öppna ett konto hos Nordea är individuell och utgår från en riskbaserad approach, säger Nordea i ett svar på Swedish Fintech Associations kritik om påståd konkurrensbegränsning av fintech-bolag från storbankernas sida.
Nordea om kritiken från SweFinTech: ”Vi tillämpar en riskbaserad approach”
Lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism kräver att finansbolag, likväl revisorer, mäklare, advokater, skatterådgivare, har information om alla kunder som säljer varor till ett värde som överstiger 5 000 euro kontant. Det så kallade ”Känn din kund”-processen utgör en av grunderna för Nordeas bedömning om vilka kunder som får ha konto hos banken. Detta gäller även fintech-bolag.
– Vi har självklart bolag från många olika branscher som kunder, däribland även fintechbolag. Det vi kan säga i allmänna termer för Nordea är att vi alltid gör individuella bedömningar i våra kundrelationer och tillämpar en riskbaserad approach. Lagen kräver att vi har information om våra kunder och hur de använder våra banktjänster, ”Känn din kund” (KYC), säger Mikaela Östman, Senior Communicator och presskommunikatör på Nordea, till Realtid.
Det var i början av april som Swedish Fintech Association släppte en rapport där branschföreningen, liksom Tillväxtverket i en tidigare rapport, framförde kritik mot storbankerna, i synnerhet om att vissa fintech-bolag nekats öppna företagskonton.
Även SEB hänvisar till att bedömningen om vilka företag som får öppna konto handlar om hur banken måste hantera risken för penningtvätt, sade Niklas Magnusson, pressansvarig på SEB, till Realtid.
Swedish Fintech Association anser vidare att storbankernas API:er inte håller tillräckligt god standard, en bild som Nordea, och SEB för den delen, inte delar.
– Vi ser att våra API:er för PSD2 håller god standard, något som också bekräftats när finska Finansinspektionen beviljade oss undantag för beredskapsmekanism (fallback mechanism). Det innebär bland annat att vi enligt finska FI följer riktlinjerna från Europeiska Bankmyndigheten (EBA) samt uppfyller kraven i de tekniska standarder (RTS) som antagits av Europeiska Kommissionen, säger Mikaela Östman.
– Vi arbetar löpande med att tillhandahålla en så god service som möjligt och följer de lagar och regler som finns.