Lanseringen betyder att fintech-utvecklare kan ta fram tjänster anpassade för både svenska och finska kunder. “Vi ser open banking som en enorm möjlighet att skapa bättre finansiella lösningar”, säger Nordeas vd Casper von Koskull.
Nordea lanserar open banking i Sverige
Mest läst i kategorin
Idag fredag lanserar storbanken sin open banking-plattform i Sverige. Den har tidigare lanserats i Finland, och nu följer alltså Sverige efter som land nummer två där plattformen öppnas för fintech-utvecklare.
Nordeas open banking-plattform lanserades i slutet av 2017, när finska kunduppgifter gjordes tillgängliga för tredjepartsutvecklare. Nordea var därmed en av de första bankerna i Europa att ta vara på möjligheterna med EU:s betaltjänstdirektiv, PSD2, som kräver att bankerna ska ge externa företag möjlighet att erbjuda tjänster till bankens kontohavare.
Sedan lanseringen av open banking har drygt 2 500 utvecklare registrerat sig för att testa Nordeas API:er.
– Sedan vi lanserade open banking har vi fått ett fantastiskt gensvar från intresserade utvecklare. Det här blir en spännande utökning och ger oss möjlighet att bjuda in externa företag med svenska kunder som målgrupp till vår open banking-tjänst, säger Erik Zingmark, chef för Transaction Banking i Nordea.
– Det innebär också att vi behåller vår ställning som föregångare inom open banking och blir den första banken att i den här omfattningen ge tillgång till uppgifter i två länder i Norden.
Som Realtid.se tidigare rapporterat är tanken med plattformen och projektet att i förlängningen skapa ett slags appstore för fintech-tjänster:
– Målet är att årligen hantera 1 000 idéer som filtreras ned till 100 prototyper som i sin tur resulterar i tio produkter, förklarade Gunnar Berger, som lett Nordeas open banking-satsning.
När Nordeas open banking-portal nu även omfattar Sverige kan utvecklarna börja ta fram applikationer anpassade för både finska och svenska kunder. Efter lanseringen finns testdata tillgängliga för alla på Nordeas portal för utvecklare.
För att externa företag ska få tillgång till riktiga kunduppgifter måste de inhämta ett särskilt tillstånd från finansinspektionen i det aktuella landet.
– Vi har bestämt oss för att verkligen satsa på open banking – och inte bara för att följa det senaste betaltjänstdirektivet. Vi ser open banking som en enorm möjlighet att skapa bättre finansiella lösningar. Vi vet att samarbete med externa företag är en förutsättning för innovation, och därför har vi öppnat upp våra API:er för alla, även för våra konkurrenter. Vi förenar vårt stora kunnande och våra resurser med utvecklarnas flexibilitet i syfte att gynna innovation, säger Casper von Koskull, Nordeas vd och koncernchef.
Nordeas open banking-team fortsätter bredda plattformen och arbetar nu med att utöka tjänsterna till Danmark och Norge.
Utvecklarna kommer att kunna använda API:n för Account Information Service (AIS), där de kan hämta kontouppgifter, och initiera betalningar genom API:n för Payment Initiation Service (PIS).
Slutanvändarna, Nordeas kunder, kommer att kunna bevilja tredjepartsleverantörer åtkomst till deras kontouppgifter efter att först ha identifierat sig.